Je weet dat je serieus wat met sociale media moet, maar hoe moet je het aanpakken? Waar ga je beginnen? Voor welke kanalen moet je kiezen? Er zijn er zoveel. En voor je gevoel komen er iedere dag weer nieuwe mogelijkheden bij.

Het klopt: er zijn inderdaad heel veel sociale media kanalen. De meest gebruikte onder ondernemers zijn Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, Youtube,  Slideshare, LinkedIn, Periscope en Snapchat.

Het is niet makkelijk om de juiste kanalen te kiezen maar ik wil je helpen. Zodat je de juiste kanalen kunt kiezen. Heb je pen en papier of een online notitieblok bij de hand? Stel jezelf dan de onderstaande vragen.

Vraag 1: Welk social media kanaal vind jij het allerleukste?
Wat er primair in je hoofd opkomt nu direct opschrijven!

Vraag 2: Doe een klein onderzoekje onder je doelgroep. Op welk kanaal spenderen zij de meeste tijd? Je kunt een e-mail sturen naar je mailinglijst en het aan hen vragen. Of je belt een aantal klanten op en je vraagt het gewoon. Hier kunnen natuurlijk meerdere platformen uitkomen. Kies degene uit die jij het allerleukste vindt.

Kiezen!

Je hebt nu als het goed is 2 of 3 social media kanalen. Met deze kanalen ga je starten. Ja, maximaal 3. Heb je nog teveel kanalen? Wellicht helpen de cijfers je (bron: Marketingfacts, 2016).
Social Media Gebruik Nederland
Social Media gebruik Nederland overige platformenKies uit je gekozen kanalen vervolgens één kanaal uit. Dit kanaal wordt jouw belangrijkste social media kanaal. Dit kanaal ga je helemaal omarmen. Op de andere kanalen kun je dan wel wat posten, maar daar zou ik het voorlopig bij laten.

Ikzelf focus bijvoorbeeld helemaal op Facebook. Ook zit ik op Twitter, Instagram en Linkedin. Waarvan ik Instagram just for fun gebruik. Maar met mijn bedrijf focus ik helemaal op Facebook. Ik besteed de meeste tijd aan mijn posts op Facebook.

En ja, natuurlijk zijn er nog meer goede kanalen. Tussendoor komen er ook vast weer nieuwe kanalen bij. Als die gedachtes in je opkomen, vraag jezelf dan af:

– Draagt het bij aan mijn doelstellingen? Ja/nee
– Vind ik het leuk? Ja/nee
– Heb ik daarvoor tijd? Ja/nee

Pas bij drie keer ja, als alle lichten op groen staan dus, kun je overwegen er weer een kanaal bij te pakken. En zelfs dan: denk er echt goed over na. Teveel kanalen kan ook leiden tot minder focus.

Sleutel tot succes

De echte sleutel tot succes zit hem in het volhouden. Hou het posten en eventueel het adverteren op een social media kanaal minimaal een jaar lang vol. Zorg dat je voor jezelf en je volgers een ritme creëert.

Ik ben benieuwd! Voor welke sociale media kanalen heb jij gekozen en waarom?
Leuk als je hieronder een reactie achterlaat!