Wendy Kerssens - Facebook adverteren uitbesteden of zelf doen

Je social advertenties uitbesteden of zelf doen?

Wanneer is het slimmer om je social media advertenties uit te besteden en wanneer kun je het beter zelf doen?

Ik deel de voors- en tegens op basis van mijn ervaring uit mijn social advertising agency in de coaching- en trainersmarkt. Zodat jij na het lezen van dit artikel zelf een keuze voor jouw business kunt maken.
Kleine waarschuwing…dit kan een flinke reality check voor je zijn.

Als je onderneemt komt regelmatig de spreuk voorbij, denk in “wie” het kan doen.
Wie een bepaalde taak in je business voor jou kan doen in plaats van jijzelf.
Wat impliceert “besteed zoveel als mogelijk uit zodat jij alleen nog het goud in je business kunt produceren”. Lekker creatief zijn, de boel aansturen of lekker chillen op een mooi eiland… of waar jij dan ook van droomt.

De meeste zelfstandig ondernemers kunnen niet op dit moment wachten.
Hebben dit liever vandaag dan morgen. Dromen hiervan.
Snap ik volledig.
Er is alleen één probleem.

In de praktijk zie ik dat het merendeel van de ondernemende coaches, trainers en adviseurs hierdoor veel te vroeg social media advertenties wil uitbesteden.

Veel ondernemers hebben namelijk geen idee.
Echt geen idee.

Ik spreek regelmatig ondernemers die € 500 tot € 2.000 omzet hebben en die mij bellen met de serieuze vraag of ik hun social media advertenties wil verzorgen.

Let’s get real.
Als je tot € 2.000 per maand omzet ben je nog lang niet aan het uitbesteden van je advertenties toe. Je kunt er net je privé vaste lasten en boodschappen van betalen.

“Als je € 2.000 per maand omzet ben je niet aan uitbesteden van je advertenties toe. Je kunt er net je privé vaste lasten en boodschappen van betalen”

Je business is nog maar net een business. En dat zeg ik met alle respect want I’ve been there.
Maar please blijf wel realistisch.

In je hoofd heb je misschien dat imperium al gebouwd en heb je een business volledig zelfstandig draaien. ik hou van groots dromen maar blijf wel je rekenwerk doen en maak keuzes op basis van actuele cijfers. Uitbesteden is nog een brug te ver.

Er is geen shortcut.
Je wilt het misschien.
Maar get real.
Doe je rekenwerk.
Doe het werk.
Niets komt vanzelf.

Wat dan wel in deze fase?
Verdiep je in social media en adverteren op social media. Of je het nu wel of niet aan uitbesteden toe bent. Je moet snappen hoe het spel werkt.
Als jij al niet weet hoe jij nieuwe leads voor je business moet aantrekken hoe moet een ander dat dan voor jou doen?

9 van de 10 grote online spelers waar jij nu tegen op kijkt van “dat wil ik ook” hebben hun social media eerst zelf advertenties gedaan. De hoofdmotivatie voor hen om het uit te besteden is tijd geworden.

Zij willen het niet meer zelf doen. En ja, specialistische kennis speelt hierin ook een rol. Zij komen in een fase dat zij de boel professioneler aanpakken omdat ze in een fase zijn beland om BIG BUSINESS te bouwen. Opschalen.

En ik hoor je nu denken. Wanneer is het uitbesteden van je social media advertenties dan WEL interessant en slim?

1. De in mijn ogen meest gezonde manier

Als je overweegt je advertenties uit te besteden doe dit als je minimaal € 7.000 per maand omzet draait. Een gemiddeld marketingbudget ligt rond de 10-15% van je omzet. Beetje afhankelijk van de business waar je inzit.

15% is dan € 1.050 totaalbudget per maand. Dit zet je in voor zowel je advertentiebudget als de persoon of het bureau die dit voor je doet.

Wil je professioneel uitbesteden en structureel goede campagnes draaien ben je maandelijks aan een zzp’er of bureau al snel minstens € 500 euro kwijt. Wil je nog persoonlijk advies, een ervaringsdeskundige, persoonlijke aandacht, wat echt een verschil maakt en kan ik je kan aanraden, kan dit bedrag zeker worden verdubbeld.

En ja je denkt misschien mijn buurjongen van de hoek of mijn VA kan het ook voor € 250 euro. Besef waar je voor kiest.

Je ads in het advertentiesysteem kunnen zetten is iets anders dan een specialisme en jou kunnen adviseren. Kies je voor de Lidl of de bakker. Het is allebei te eten maar er zit wel degelijk een flink verschil in. Het is maar net waarvoor je kiest voor jou business. Alles is ok, jij beslist.

Kies je voor de Lidl of de bakker. Het is allebei te eten maar er zit wel degelijk een flink verschil in. Het is maar net waarvoor je kiest voor jou business.

Deze fee aan degene aan wie je het uitbesteed, is nog exclusief advertentiebudget.
Om je een idee te geven. Wil je iedere maand je mailinglijst met 500 mensen laten groeien ben je minstens € 500 aan advertising budget kwijt. En we weten 1 ding zeker dat wordt de aankomende jaren niet goedkoper.

Uitbesteden basis per maand€ 500Veel persoonlijke aandacht en strategie€ 750-1250
Advertentiebudget€ 500Advertentiebudget€ 500
 € 1.000 € 1.250 – € 1.500

Is minstens € 1.000 per maand totaal aan je Social Advertising.

Zie je waar dit heen gaat?

Een omzet van € 7.000 en daar 15% van is € 1.050 per maand voor je advertentiekosten inclusief inhuren van iemand die dit voor je doet.

Vanaf dit omslagpunt wordt uitbesteden een gezonde overweging.
Tenslotte is het je doel om meer nieuwe leads binnen te trekken, wat op termijn meer omzet moet opleveren.

Er is nog een afweging om het in dit stadium pas te gaan uitbesteden. Social media advertenties zijn een katalysator en die 7.000 euro is een indicatie van het feit dat jouw “systeem” werkt. Dat jij leads aan kunt trekken, dat jouw aanbod aanslaat en dat je kunt verkopen. Het heeft geen zin duizenden euro’s in een systeem te stoppen dat niet werkt. Dan verspil je simpelweg je advertentie euro’s.

2. Het alternatief

Nu denk je wellicht hoe kom ik aan nieuwe leads via social media advertising als ik nu nog niet minstens € 7.000 per maand omzet? Dan blijft het toch kip en ei?

Dan zijn er 2 opties:

A. Zie het als een investering
B. Doe het zelf

A. Zie het als een investering

Als je een investeringspotje achter de hand hebt kun je overwegen het tijdelijk hieruit te financieren om op te starten, om jouw publiek op te bouwen. Zie het als een investering in de toekomst en zorg dat je dit geld al hebt liggen. Net zoals je in bijvoorbeeld een business training investeert. Reserveer hier dan minstens € 7.500 voor.

Zorg vervolgens dat je de social advertising na 6 maanden uit je omzet kunt financieren.
Kosten gaan vaak voor de baten uit maar je wilt tenslotte uiteindelijk wel een gezond bedrijf.

Voordat je denkt whiehoe dit ga ik doen dan ben ik er ook hier even een reality check.
Als je van scratch start kost het je over het algemeen minstens 4 tot 6 maanden om een leadmachine op te bouwen dat voor jou werkt en dat wat omzet begint op te leveren.

Waarom?
Het is een proces.
Je moet bouwen. Steen voor steen bouwen. Aan jouw bekendheid, autoriteit, aan vertrouwen en pas dan gaan mensen kopen. En ja, een klein percentage koopt wellicht direct maar jouw gewilde omzet zit hem in de langere termijn. 1 advertentie op Facebook levert je nog geen cash-machine en een leven vol vrijheid op. 
Daar is toch echt meer voor nodig.
En dit is een proces van trial and error.

Social media helpt je vooral met je online marketing en maar beperkt met je online sales. 

Sorry als ik je nu van je ideale wolk schop maar na miljoenen euro’s te hebben uitgeven aan advertising, tientallen klanten en duizenden testen kan ik dit uit ervaring delen.

Ok, als je nu denkt balen ik heb dit potje investeringsgeld niet liggen. Dan is er nog een alternatief dat ik je zeker aanraadt. Ook al voelt het voor jou als iets van daaaar heb ik echt geen zin in.

B. Doe het zelf

Heb je geen investeringspotje en niet minstens € 7.000 omzet?
Doe het zelf. Ik raad het je zelfs aan.

Er zijn een paar ondernemersskills die je voor een succesvol bedrijf (deels) in je vingers moet hebben. Marketing, Sales en Financiën. Je runt een business geen liefdadigheidsinstelling.

Een business heeft leads nodig.
En leads zijn niet vies.
Je vind nu je klanten toch ook niet vies?
Die klanten waren ooit ook leads.

Leads zijn nodig voor sales.
Om je rekeningen te kunnen betalen.
Om nog meer van jouw perfecte klanten te kunnen bereiken en hen te helpen.
Om te kunnen groeien, persoonlijk en met je business.
Zodat jij kunt doen whatever je wilt doen.
Je bent je business tenslotte met een doel gestart.

Je marketing skills verbeteren is ALTIJD slim om te doen.
En ja de focus in marketing ligt nu online.
Bij Instagram, Facebook, LinkedIn, YouTube, TikTok etc.
DAAR is de aandacht.

Ook al wil je het straks uitbesteden. Leer zelf het spel te spelen.
Bouw de basis van je business zelf en ga daarna uitbesteden.

Denk je dat de succesvolle coaches en trainers het direct vanaf scratch al hebben uitbesteed? Nope, die zijn ook eerst zelf gestart.

 

Tot het moment dat het vliegwiel ging draaien. Toen schakelden zij een expert in.
Vanaf dat moment is het slim om te denken aan “wie” kan mijn social advertising doen. Als je het spel zelf al volledig snapt ga je uitbesteden. Zonder twijfel kan ik stellen dat iedere succesvolle online ondernemer een kei is in (online) marketing.

Als je het spel van het aantrekken van leads via sociale media nu niet snapt verdiep je er dan in.

Volg een online advertising training van een expert of een workshop en ga het gewoon doen. Zonder actie geen resultaat. Verbeter je eigen vaardigheden om nieuwe leads via social media te werven iedere dag een beetje. De praktijk is nog steeds de beste leerschool.

Het effect op de lange termijn will be huge!

 

Wil jij meer leads voor jouw business?

Zonder dat je zelf aan de knoppen hoeft te draaien?

Gerelateerde berichten

3 manieren om de show up rate van je webinars te verhogen!

3 manieren om de show up rate van je webinars te verhogen!

04 april 2019 / Reacties uitgeschakeld voor 3 manieren om de show up rate van je webinars te verhogen!
Adverteren op Instagram

Adverteer jij al op Instagram?

21 maart 2019 / 0
Geef jij een cadeau aan je websitebezoekers

Geef jij een cadeau aan je websitebezoekers?

04 december 2018 / 0