Adverteren op Instagram

Adverteer jij al op Instagram?

Ik ga je wat bekennen. Ik heb spijt.
Spijt dat ik niet eerder vol gas heb ingezet op Instagram.

9 december 2012 (bijna 7 jaar geleden!) heb ik mijn eerste Instagram post geplaatst. Omdat ik het zo’n fantastisch platform vond. Creatief en een frisse tegenhanger van Facebook.

Maar het bleef heel lang bij privégebruik en vooral heel veel consumeren van content. Nu heb ik spijt. Was ik destijds maar begonnen met het delen van content. Wat voor een community zou ik dan nu inmiddels hebben opgebouwd?

Maar ja, ik kan er in blijven hangen maar daar ben ik niet zo van. Dus ik heb vorige week besloten om nu gewoon WEL actie te ondernemen en er zakelijk flink op in te zetten. Want het is nooit te laat voor een eerste stap. Zeker niet wat betreft Instagram want het groeit nu nog steeds als kool en is HOT.

Ik deel nu bijna dagelijks Instagram Stories waarin je mij beter kunt leren kennen en ik deel inspirerende quotes met mijn mening en visie. Als je het leuk vindt en je wilt je laten inspireren OF je wilt mij beter leren kennen volg mij dan via @wendykers

Ook mijn klanten zetten tegenwoordig vol in op Instagram. Zowel qua content als met advertenties.

Maar door deze populariteit verschijnen ook op Instagram je posts niet meer standaard bij iedereen op de timeline. Ook hier doet het algoritme haar werk waardoor het steeds wat lastiger wordt om je volgers te bereiken en/of nieuwe volgers aan te trekken.

In dit artikel vertel ik je meer over de mogelijkheden van Instagram adverteren.

Wie zitten er op Instagram?

De grootste groep gebruikers zit in de leeftijdsgroep van 15-39 jaar. Waarvan meer vrouwen dan mannen.

4,9 miljoen Nederlanders maken gebruik van Instagram.
2,7 miljoen Nederlanders gebruikt dit platform dagelijks.

Deze cijfers zijn groeien jaarlijks nog steeds. Het aantal gebruikers van het platform is t.o.v. 2018 met 20% gestegen, het dagelijks gebruik met 26% (!).

*Bron: Newcom Social Media Onderzoek 1 januari 2019

Instagram bedrijfsprofiel -> een musthave!

Om te adverteren op Instagram heb je een Instagram bedrijfsprofiel nodig. Dit kun je heel eenvoudig instellen bij de Instellingen en kies voor “Overstappen op Bedrijfsprofiel”.

Bijkomend voordeel is dat je dan direct statistieken van je Instagram pagina beschikbaar krijgt. Handig want dan kun je kijken wanneer jouw volgers het meest actief zijn, waar zij vandaan komen, wat de verdeling in geslacht is en waar ze vandaan komen. Zo krijg je meer inzicht in je community. Ook kun je je contactgegevens toevoegen aan je Instagram profiel.

Dus ook als je (nog) niet adverteert op Instagram raad ik je sowieso aan om een Instagram bedrijfsprofiel aan te maken.

4. Instagram statistieken2. Instaprofiel Wendy

Wat zijn de advertentie mogelijkheden?

1. Instagram tijdlijn advertentie
Jouw advertentie verschijnt in het Instagram overzicht in de vorm van een video of afbeelding.

– Afbeelding advertenties kun je vierkant, liggend of verticaal maken.
– Video-advertenties kun je vierkant of verticaal maken en maximaal 60 seconden.
– Bij carroussel advertentie worden er meerdere advertentiebeelden naast elkaar worden geplaatst waarbij je kunt swipen tussen de verschillende afbeeldingen.
– En je kunt kiezen voor een collectie advertenties waarbij je jouw doelgroep visueel kunt inspireren en helpen om producten te ontdekken, bekijken en te kopen.

carroussel advertentie vierkantcarroussel advertentie Liggendcarroussel advertentie verticaal       Collectieadvertentie

Grootste verschil met de reguliere posts is dat je in deze advertenties optioneel een directe link kunt plaatsen waarmee je verkeer naar je website stimuleert. Echter liggen de doorklikratio’s vanuit de Instagram tijdlijn wel een stuk lager dan vanuit de Facebook tijdlijn.

5. Instagram Stories overview

2. Instagram Stories advertentie
Jouw Story verschijnt tussen de Instagram Stories van anderen. Ondanks dat dit steeds meer wordt toegepast, is dit type ad nog relatief goedkoop. Een goede Instagram Storie kan een perfect middel zijn om aanmeldingen voor een webinar of e-book te werven.

Het handigst is om een via Instagram Stories een foto of een video te maken. Voeg vooral ook tekst en emoticons toe aan je Instagram Stories advertentie want dan hebben mensen minder snel door dat het een advertentie is. Én vergeet natuurlijk een duidelijke call to action niet.

Een video-advertentie binnen Instagram Stories heeft een maximale lengte van 15 seconden. Je kunt ook kiezen voor een carousel van meerdere Instagram Stories, maar onze ervaring is dat een enkele Storie van maximaal 15 seconde minstens net zo effectief is.

3. Instagram Stories afbeelding 3 stuks

Swipe up optie
Je hebt de Instagram Stories de swipe-up optie ongetwijfeld al vaak voorbij zien komen. Deze optie is alleen beschikbaar als je meer dan 10.000 Instagram volgers hebt. De perfecte manierom verkeer naar je website trekken. Ben je nog niet bij die 10.000 dan kun je InstaStories vooral gebruiken om je bereik te vergroten en te werken aan je branding.

6. Instagram Swipe Up

Hoe plaats je een advertentie?

Gelukkig is Instagram van Facebook en kun je ook via het advertentiebeheer van Facebook op Instagram adverteren. De doelgroepselectie werkt hetzelfde. Dat scheelt dus weer.

Net zoals bij Facebook kun je, mits je een Instagram bedrijfsaccount hebt, op de promoot knop drukken. Toch raad ik je dat af omdat je via de “advertentiebeheer tool” veel meer mogelijkheden hebt en je advertenties gerichter kunt uitzetten.

Wat zijn mijn ervaringen?

Het hangt enorm af van je doelstellingen, je type business en jouw doelgroep.
De betrokkenheid van Instagram volgers is enorm. Dit komt doordat Instagram een wat meer gesloten platform is dan Facebook.

En daar zitten we dan ook gelijk bij de angel.
Instagram is een ander platform wat vraagt om een andere content benadering.
Het platform leent zich enorm goed voor awareness (kennismaking) en branding.
Daarin zie ik hele goede resultaten.

Heb je als doelstelling het werven van aanmeldingen voor een e-book of webinar? Dan zijn InstaStories zijn door het concrete en actiematige karakter wel succesvol om in te zetten. Advertenties in tijdlijn zijn voor dit doeleinde minder geschikt, omdat het publiek op Instagram nog niet zo snel op een link klikt. De doorklikratio’s in de Instagram tijdlijn zijn een stuk lager dan op Facebook en dit heeft natuurlijk invloed op de kosten.

Het is een perfect platform om mensen te inspireren (feed), kennis met je te laten maken (via Stories) en bij je merk te betrekken. Instagram Stories zorgen voor een authentieke ervaring van jou als merk. En authenticiteit is in mijn ogen in personal branding, de sleutel tot succes.

Je kunt ook heel goed producten verkopen via Instagram, maar dat is voornamelijk voor fysieke producten. Door mensen met een post te inspireren kun je mensen stimuleren om je website te bezoeken en het product te kopen. Maar ook hier is het branding en visuele aspect enorm van belang om jouw doelgroep tot actie over te laten gaan.

Wil jij meer leads voor jouw business?

Zonder dat je zelf aan de knoppen hoeft te draaien?

Gerelateerde berichten