Adverteren op Instagram

Adverteren op Instagram

Adverteren op Instagram

Ik ga je wat bekennen. Ik heb spijt.
Spijt dat ik niet eerder vol gas heb ingezet op Instagram.

9 december 2012 (5 jaar geleden!) heb ik mijn eerste Instagram post geplaatst. Omdat ik het zo’n fantastisch platform vond. Creatief en een frisse tegenhanger van Facebook.

Maar het bleef heel lang bij privegebruik en vooral heel veel consumeren van content. Nu heb ik spijt. Was ik destijds maar begonnen met het delen van content. Wat voor een community zou ik dan nu inmiddels hebben opgebouwd?

Maar ja, ik kan er in blijven hangen maar daar ben ik niet zo van. Dus ik heb vorige week besloten om nu gewoon WEL actie te ondernemen en er zakelijk flink op in te zetten. Want het is nooit te laat voor een eerste stap. Zeker niet wat betreft Instagram want het groeit nu nog steeds als kool en is HOT.

Ik deel nu regelmatig Instastories waarin je mij beter kunt leren kennen en ik deel inspirerende quotes met mijn mening en visie. Als je het leuk vindt en je wilt je laten inspireren OF je wilt mij beter leren kennen volg mij dan via @wendykers

Het afgelopen jaar zie ik ook mijn klanten vol inzetten op Instagram. Zowel qua content als met de eerste advertenties.

Maar door deze populariteit verschijnen ook op Instagram je posts niet meer standaard bij iedereen op de timeline. Ook hier doet het algoritme haar werk waardoor het steeds wat lastiger wordt om je volgers te bereiken en/of nieuwe volgers aan te trekken.

In dit artikel vertel ik je meer over de mogelijkheden van Instagram adverteren.

Wie zitten er op Instagram?

De grootste groep gebruikers zit in de leeftijdsgroep van 15-39 jaar. Waarvan meer vrouwen dan mannen.

3,2 miljoen Nederlanders maken gebruik van Instagram.
1,5 miljoen Nederlanders gebruikt dit platform dagelijks.

Deze cijfers zijn hard aan het groeien. Het platform was in vergelijking met 2016 al verdubbeld in aantal gebruikers en naar verwachting zal ook dit jaar het aantal gebruikers enorm zijn gestegen.*

1. AFBEELDING 1 GEBRUIKSCIJFERS PER PLATFORM NAAR LEEFTIJD

*Bron: Newcom Social Media Onderzoek 1 januari 2017

Instagram bedrijfsprofiel -> een musthave!

Om te adverteren op Instagram heb je een Instagram bedrijfsprofiel nodig. Dit kun je heel eenvoudig instellen bij de Instellingen en kies voor “Overstappen op Bedrijfsprofiel”.

Bijkomend voordeel is dat je dan direct statistieken van je Instagram pagina beschikbaar krijgt. Handig want dan kun je kijken wanneer jouw volgers het meest actief zijn, waar zij vandaan komen, wat de verdeling in geslacht is en waar ze vandaan komen. Zo krijg je meer inzicht in je community. Ook kun je je contactgegevens toevoegen aan je Instagram profiel.

Dus ook als je (nog) niet adverteert op Instagram raad ik je sowieso aan om een Instagram bedrijfsprofiel aan te maken.

4. Instagram statistieken2. Instaprofiel Wendy

Wat zijn de advertentie mogelijkheden?

1. Instagram NewsFeed advertentie
Jouw advertentie verschijnt in het Instagram overzicht in de vorm van een video of afbeelding.

– Afbeelding advertenties kun je vierkant, liggend of verticaal maken.
– Video-advertenties kun je vierkant of verticaal maken en maximaal 60 seconden.
– En je kiezen voor een carroussel advertentie waarbij er meerdere advertentiebeelden naast elkaar worden geplaatst waarbij je kunt swipen tussen de verschillende afbeeldingen.

carroussel advertentie vierkantcarroussel advertentie Liggendcarroussel advertentie verticaal

Grootste verschil met de reguliere posts is dat je in deze advertenties optioneel een directe link kunt plaatsen waarmee je verkeer naar je website stimuleert.

5. Instagram Stories overview

2. Instagram Stories advertentie
Jouw Story verschijnt tussen de InstaStories van anderen. Op dit moment wordt dit nog heel weinig toegepast. En zoals dat dan werkt is dit nu nog relatief goedkoop.

Het handigst is om een via Instagram Stories een foto of een video te maken. Voeg vooral ook tekst en emoticons toe aan je Instagram Stories advertentie want dan hebben mensen minder snel door dat het een advertentie is.

Een video-advertentie binnen Instagram Stories heeft een maximale lengte van 15 seconden.

3. Instagram Stories afbeelding 3 stuks

Swipe up optie
En je hebt wellicht via de Instagram Stories de swipe-up optie voorbij zien komen. Deze optie is alleen beschikbaar als je meer dan 10.000 Instagram volgers hebt. Daarmee kun je ook verkeer naar je website trekken. Ben je nog niet bij die 10.000 dan kun je InstaStories vooral gebruiken om je bereik te vergroten en te werken aan je branding.

6. Instagram Swipe Up

Hoe plaats je een advertentie?

Gelukkig is Instagram van Facebook en kun je ook via het advertentiebeheer van Facebook op Instagram adverteren. De doelgroepselectie werkt hetzelfde. Dat scheelt dus weer.

Net zoals bij Facebook kun je, mits je een Instagram bedrijfsaccount hebt, op de promoot knop drukken. Toch raad ik je dat af omdat je via de “advertentiebeheer tool” veel meer mogelijkheden hebt en je advertenties gerichter kunt uitzetten.

Wat zijn mijn ervaringen?

Het hangt enorm af van je doelstellingen en je type business.
De betrokkenheid van Instagram volgers is enorm. Dit komt doordat Instagram een wat meer gesloten platform is dan Facebook.

Als je doel aanmeldingen voor een weggever is zie ik tot nu toe in campagnes dat deze kosten per conversie via Instagram hoger liggen dan dat je dezelfde actie op Facebook uitzet.

En daar zitten we dan ook gelijk bij de angel.
Instagram is een ander platform wat vraagt om een andere content benadering.
Het platform leent zich enorm goed voor awareness (kennismaking) en branding.
Daarin zie ik hele goede resultaten.

Het is een perfect platform om mensen te inspireren (feed), kennis met je te laten maken (via Stories) en bij je merk te betrekken. Instagram Stories zorgen voor een authentieke ervaring van jou als merk. En authenticiteit is in mijn ogen in personal branding, de sleutel tot succes.

Je kunt ook heel goed producten verkopen via Instagram, maar dat is voornamelijk voor fysieke producten. Door mensen met een post te inspireren kun je mensen stimuleren om je website te bezoeken en het product aan te kopen. Maar ook hier is het branding en visuele aspect enorm van belang om jouw doelgroep tot actie over te laten gaan.

5 kansen die NU voor je neus liggen op social media

Gratis Online Training 

Gerelateerde berichten