Gevolgen AVG voor je Facebook campagnes

Gevolgen AVG voor je Facebook advertentiecampagnes

Gevolgen AVG voor je Facebook campagnes

De AVG/GDPR wetgeving komt snel dichterbij. 25 mei wordt deze ingevoerd.
Dit heeft directe gevolgen voor jouw advertentiecampagnes en je bedrijf als je niet aan de voorwaarden voldoet. Hieronder licht ik toe wat jij voor 25 mei moet regelen voor wat betreft het adverteren op Facebook- en Instagram.

In het kort moet jij qua social advertising 3 dingen regelen voor 25 mei:

  1. Cookiebeleid website bijwerken
  2. Opt in beleid ondubbelzinnig maken
  3. Privacy beleid bijwerken

Het komt erop neer dat jij heel duidelijk moet aangeven WAAR jij iemand zijn data voor gebruikt. En degene moet zich hier ook weer eenvoudig voor kunnen afmelden. Ook moet jij kunnen bewijzen hoe je deze data hebt verkregen.

Datagebruik voor Facebook / Instagram advertentiecampagnes

Bovengenoemde 3 punten kunnen voor iedere bedrijf net weer wat anders zijn. Hieronder ligt ik aan de hand van concrete praktijksituaties m.b.t. het adverteren op Facebook- en Instagram toe wat er geregeld of vastgelegd moet worden.

Targeting op een klantenbestand of websiteverkeer

Als je adverteert op je klant- en/of databestand(en) of websiteverkeer gaat het om gegevens die je zelf verzamelt over gebruikers, zoals e-mailadressen en bezoekers van je website. Hiervoor geldt dat de adverteerder (jij) zelf verantwoordelijk bent voor de toestemming. Nu had je al toestemming (wet Telecommunicatie) voor de opt-in, maar nu moet dat ook “ondubbelzinning”. Je moet kunnen bewijzen dat de toestemming op een juiste manier is gegeven.

Toestemming voor je websiteverkeer kun je via je cookiebeleid regelen en toestemming voor targeting op je klantenbestand regel je via je privacystatement eventueel in combinatie met je algemene voorwaarden.

Ga je van mensen een e-mailadres werven dan moet je de toestemming aan die groep duidelijk kenbaar maken bij het afgeven van de opt-in.

Lookalike audiences

Bij het adverteren maken we ook veel gebruik van Facebook lookalike audiences.

Dit zijn groepen mensen die lijken op de mensen die bijvoorbeeld klant bij je zijn, je Facebook pagina liken of die op je nieuwsbrieflijst staan.

Deze vergelijkbare doelgroepen zijn een grijs gebied, omdat ze worden opgebouwd door gegevens die jij als adverteerder zelf hebt verzameld en dat wordt gecombineerd met gegevens van Facebook. Omdat het gaat om gebruikers waar je zelf geen contact mee hebt gehad, is Facebook de partij die toestemming moet vragen aan die gebruikers.

Jij zult echter zelf ook toestemming moeten vragen voor het delen van de brongegevens met Facebook via je privacy- en/of cookiebeleid.

Targeting op betrokkenheid

Facebook biedt de mogelijkheid om gebruikers te benaderen op basis van interactie met bijvoorbeeld je pagina of berichten op Facebook of Instagram. Denk hierbij aan gebruikers die een bericht van je pagina hebben geliket of hebben gereageerd op je event.

Hierbij zal Facebook toestemming moeten vragen aan de gebruiker om deze gegevens te mogen aanbieden als targetingoptie voor haar adverteerders. Facebook zegt daar in hun berichtgeving over dat zij dit aan het uitrollen zijn, zie ook het Facebook GDPR beleid.

Conversietracking in Facebook

De Facebook Pixel kan ook worden gebruikt om conversies, aanmeldingen voor bijvoorbeeld weggever, mee te meten. Voor het meten zelf heb je geen toestemming nodig maar zodra er een doelgroep in Facebook wordt opgebouwd dan weer wel.

Er is expliciet toestemming nodig van de websitebezoeker om cookies voor marketingdoeleinden te bewaren. Alleen een “ok” is niet meer genoeg. Ze moeten op dezelfde wijze kunnen opt-in geven als een opt-out. Ik raad je aan om met een tool als cookiebot te gaan werken. Dan wordt dit allemaal automatisch geregeld. Op die manier kunnen we nog steeds mensen die je website bezoeken retargeten, mits zij hier toestemming voor hebben gegeven. De aantallen zullen hier dus dalen.

Verwerkersovereenkomst

Verzorgt een derde partij de advertentiecampagnes voor je dan moet je met die partij een verwerkersovereenkomst afsluiten. Mijn klanten ontvangen van mij binnenkort zo’n overeenkomst waarin zij mee expliciet toestemming moeten geven om hun data voor advertentiedoeleinden op Facebook / Instagram te gebruiken.

Conclusie

Er komt best wel wat bij kijken. Mijn advies is om even samen met een jurist te kijken wat er nodig is voor jouw business en een op maat beleid op te stellen. Want als je online onderneemt komt er meer bij kijken dan alleen bovenstaande.

Je wilt hier gewoon geen gedoe over en het allerbelangrijkste vertrouwen houden bij je potentiële klanten. Doe er niet te moeilijk over, regel dit dus gewoon.

En als jij echte waarde en kwaliteit geeft vindt iemand het ook met de nieuwe wetgeving nog steeds geen probleem dat jij zijn of haar e-mailadres hebt. Je moet er alleen duidelijk in zijn.

Qua adverteren denk ik dat dit vooral flinke gevolgen heeft voor het retargeten (adverteren) van je websiteverkeer want ik verwacht niet dat mensen massaal actief gaan aangeven dat je ze voor marketingdoeleinden mag gaan benaderen als ze puur alleen even je website bezoeken.

Hoe mensen zullen omgaan met de toestemming aan Facebook kan ik niet voorspellen. Dit hangt ook af van het feit of dat gevolgen heeft voor sociale context, de moeite die men ervoor wil nemen en de handhaving op deze wetgeving.
Nu accepteren we 9 van de 10x ook blindelings algemene voorwaarden. Feit is wel dat Facebook op dit moment onder een vergrootglas ligt dus er zal meer aandacht voor zijn. De praktijk gaat uitwijzen waar dit naar toe gaat.

Dus regel je zaken. Zorg zoals altijd voor kwaliteit en waarde richting je potentiele klanten en het komt helemaal goed met die nieuwe wetgeving.


Bronvermelding en met dank aan:
Facebook – GDPR beleid
– Marketingfacts

 

Gerelateerde berichten