Stress van de Facebook nieuwsfeed update?

Stress van de Facebook nieuwsfeed update?

Stress van de Facebook nieuwsfeed update?

4 dingen die je nu al kunt doen!

Mark Zuckerberg kondigde vorige week een nieuwe newsfeed update aan. Hij gaf aan dat ze meer gaan focussen op “betekenisvolle interacties” en gesprekken van mens tot mens.

Heel ondernemersland is hiervan in rep en roer. Zelfs de NOS berichtte erover.

Als jij een Facebook bedrijfspagina hebt, heeft dit invloed op jouw business.
Er komen veel minder posities voor bedrijfspaginaberichten op de Facebook tijdlijn. Het wordt dus moeilijk om jouw informatie met de wereld te delen zonder dat je ervoor betaalt.
Kleine ondernemingen hebben hier het meest last van.

Als jij nu video’s, berichten en Facebook lives geeft als kleine ondernemer heeft dit nu veel waarde voor jouw bedrijf. Jij kunt met de update een flinke daling gaan zien in je bereik. Op basis van mijn ervaring denk ik dat het ene type ondernemer hier meer last van zal hebben dan het ander type ondernemer. De sleutel zit hem in je engagement (betrokkenheid).

Diegene die nu al helemaal gefocust zijn op engagement en verbinding met hun Facebook community gaan straks ook het minst “last” van deze update hebben. Maar ja dan de dagelijkse praktijk. Wat kun je hieraan doen?

Ik wil 4 dingen met je delen hoe jij je tegen deze nieuwe update kunt wapenen.

1. Focus op het verbeteren van je posts

Hoe doe je dat? Analyseer je huidige content.
Check wat nu het allerbeste voor jou werkt. Bij welke berichten is de betrokkenheid het hoogst.

Je hebt op je Facebook pagina een tabblad statistieken.
En daar kun je onder het tabje berichten de betrokkenheid van je berichten zien.
Heb je daar wel eens gekeken?

Kijk eens naar de laatste maand. Van welke berichten was de betrokkenheid het grootst?

Pak je 3 best presterende berichten eruit en bereken daarvan de betrokkenheidsratio.

Dan deel je de totale betrokkenheid door het totale bereik van dat bericht. Dan krijg je een percentage. De betrokkenheidsratio. Het bericht met het hoogste percentage heeft de meeste betrokkenheid. Dat bericht is het meest interessant voor Facebook.

Maar waar het op neer komt. Plaats meer van die content waar mensen erg betrokken bij zijn. Dat is de content dat met het nieuwe algoritme het meeste voor je gaat doen.

En zo zie je ook gelijk dat als je in het verleden alleen maar hebt gespaard voor meer volgers, zonder dat dit kwalitatieve volgers waren je nu extra veel werk te verzetten hebt.


2. Maak een Facebook live strategie

In de update van Mark Zuckerberg zei hij:
“Live video’s krijgen gemiddeld 6x meer interactie als live video’s”

Dus nu is het de tijd om livestream video’s onderdeel te gaan maken van je contentstrategie.

  • Is er een interessante ontwikkeling in jouw vakgebied? Start een facebook live en schijn jouw licht erop.
  • Heb je een nieuw product dienst of weggever waar je heel graag iets over wilt vertellen? Start een Facebook live
  • Ben je op een tof event waar iets valt te leren of wat gewoon vermakelijk is. Start een Facebook live

Jij bent als ondernemer je eigen merk dus wees niet bang om live te gaan. Mensen willen graag authenticiteit en transparantie. Mensen willen jou zien en het van jou horen. Jij bent tenslotte de specialist.

En kijk iedere maand in je statistieken om te zien op welke onderwerpen jouw ideale klant het meest aanslaat.


3. Geef prioriteit aan je community

Reageer altijd op reacties van je posts en stimuleer de interactie op posts.

Facebook zegt hierover in de aankondiging van de nieuwe update, ik citeer even:
Facebook gebruikt signalen als hoeveel mensen reageren, een reactie plaatsen of een post delen om te bepalen hoe hoog een bericht in de nieuwsfeed komt.

Facebook’s algorithm “uses signals like how many people react to, comment on or share posts to determine how high they appear in News Feed,” according to the update.

Ik zie nog zoveel ondernemers niet reageren op reacties van hun volgers en dit is echt een gemiste kans. Want hiermee kun jij er namelijk zelf voor zorgen dat je bericht organisch, gratis vaker wordt uitgeleverd. Je kunt hiervan een betrokkenheidsloop van maken.

Stel iemand reageert op je post. Dat is dan 1 engagement. Als jij op die post reageert dan is dat 2 engagement. Als je slim bent stel je een open vraag waarmee je weer een weder reactie stimuleert, dan is dat 3 engagement. En jij reageert daar vervolgens weer op, dat is 4 engagement.

Snap je wat ik bedoel met loopen? Zo kun je zelf ervoor zorgen dat de engagement op je bericht enorm gaat toenemen. Je kunt eventueel ook nog verwijzen naar andere mensen binnen je Facebook community of andere experts om het gesprek nog meer te stimuleren.

Dit is wat Facebook wil. Dat het gesprek van mens tot mens wordt aangegaan. Het lijkt moeilijker dan dat het dus is. Want bovenstaande is voor iedereen haalbaar. 


4. Vraag je publiek om jouw pagina-berichten prioriteit te geven

Vraag het ze simpelweg. Op je Facebook pagina staat een knop “volgen” en als je daar op klikt kun je aangeven dat je jouw pagina “als eerste wilt weergeven in het nieuwsoverzicht” op die manier zegt jouw volger tegen facebook, ik wil graag de updates van deze pagina zien.

 

Dit waren de 4 tips om je nu alvast te wapenen tegen de nieuwe nieuwsfeed update. En als je hier geen zin in hebt of het gaat je via organisch posten niet snel genoeg dan kun je altijd nog adverteren. Maar ook daar zijn bovenstaande punten op van toepassing. Des te meer engagement op je advertentie des te goedkoper het adverteren wordt.

Als je iets aan deze tips hebt gehad zou ik het supertof van je vinden als je dit bericht wilt delen zodat ook andere ondernemers deze tips kunnen toepassen.

Gerelateerde berichten