Succesvolle advertentieteksten

Succesvolle advertentieteksten - Wendy Kerssens

Succesvolle advertentieteksten

Advertentieteksten kunnen je advertentie maken of breken.
Maar het kan best lastig zijn goede advertentieteksten te maken.
Waar begin je? Wat zeg je wel wat zeg je niet?
En hoe zorg je ervoor dat je je publiek verleidt tot hetgeen wat jij wilt?

Wat en hoe je schrijft is uiteraard helemaal up to you.

Jij kent jouw ideale klant tenslotte het beste.

Ik wil je via deze mail een aantal tips en handvatten geven om nog eenvoudiger knallende copy te schrijven voor je advertenties, zodat je advertenties verleiden tot een actie (lezen, reageren, klikken of aanmelden).

De basis van je advertentieteksten

Ik raad je aan om jezelf altijd 3 vragen te stellen als je je teksten gaat schrijven of video gaat opnemen:

  1. Wat is het probleem dat jouw publiek heeft?
  2. Hoe los jij dat probleem op?
  3. Wat gebeurt er als jouw publiek nu geen actie onderneemt?

Ik zal ze een voor een even verder toelichten want het verschil zit hem in de interpretatie en nuance van deze 3 vragen.

1.     Wat is het probleem dat jouw publiek heeft?

Zie jouw ideale klant voor je, wat is het echte probleem dat hij/zij heeft?

Even een voorbeeld om de nuance hierin duidelijk te maken: stel je bent voedingscoach. Dan kun je denken, het probleem is dat iemand dagelijks heel gezond en alleen maar groente wil eten maar dat dat steeds maar niet lukt. Dit is echter niet het echte probleem.

Het echte probleem is: iemand wil 10 kg afvallen of iemand wil zich fitter gaan voelen en daarom willen ze gezonder gaan eten, wat dan vervolgens niet lukt.

Begin ALTIJD met het probleem. Begin je met de oplossing dan ga je de aandacht niet of minder krijgen omdat jouw publiek niet met de oplossing bezig is. Wel met het probleem. Zij zijn bezig met zich fitter willen voelen of willen afvallen. Daar slaan zij op aan. Dit kan ook een gevoel zijn dat iemand heeft.

2.     Hoe los jij dat probleem op?

Geef aan HOE jij dat probleem oplost. Niet welke oplossing jij hebt. Dat is een wezenlijk verschil. Wees duidelijk in hoe dat wat jij hebt te bieden, het probleem van de lezer oplost. Praat over de resultaten die zij zullen behalen als zij in actie komen.

Een voorbeeld het geval van de voedingsconsulente: “Raak jouw eerste 20 kg kwijt door mee te doen met ….”
En niet: “Doe mee met mijn XXX en raak 20 kg kwijt.”

Dus doe het andersom, begin met het resultaat en kom dan met jouw oplossing. Het is dus belangrijk dat je hier praat over oplossingen voor een
probleem. Dus hoe jouw oplossing hun probleem oplost.

3.     Wat gebeurt er als jouw publiek nu geen actie onderneemt?

Blijven ze vast zitten? Laten ze resultaten liggen? In het geval van het genoemde voedingsconsulente: ze verliezen geen gewicht, ze zien er niet happy uit… ze passen niet in hun kleren. Zorg ervoor dat je advertentieteksten deze 3 vragen beantwoorden voor een zo maximaal mogelijk effect.

Uitdaging: Facebook houdt niet van pijnpunten en problemen

Ok, dan is er nog een uitdaging te tackelen. Facebook houdt niet van pijnpunten en problemen, Facebook wil een positief platform zijn. Facebook wil niet dat je negatief bent. Dus je hebt een uitdaging in je teksten.

Vermijd uitspraken als:
“Stoei je met dit …”
“Haat je …”
“Word je moe van …”

Wat dan wel?

In het geval van mijn business zou ik eigenlijk willen zeggen: “Haat je het dat je Facebook advertenties nog steeds geen geld opleveren?” Dit komt er waarschijnlijk niet door bij Facebook. Wat ik WEL zou kunnen doen is dit omdraaien.

“Ben je klaar voor het resultaat dat je verdient met Facebook Ads?”

Of in het geval van de voedingsconsulente: “Ben je klaar met het toevoegen van extra gaatjes aan je broekriem en wil je weer in je broek passen?”

En dan nog wat extra tips:

  1. Focus op je publiek
    Jouw publiek is ontzettend veel met zichzelf bezig! Dus focus op hen. Niet op jou. Dus op wat zij willen, niet op welke oplossing jij hebt. Belangrijk, dit maakt of breekt je advertentie.
  2. Gebruik de taal van jouw publiek.
    Niet JOUW taal. En dit is zo’n enorme valkuil. Omdat jij vaak al veel stappen verder bent dan jouw publiek, ben je geneigd om ook 5 stappen verder te praten. Jij publiek is daar veelal nog niet, of begrijpt dat (nog) niet.
  3. Maak je publiek nieuwsgierig:
    Wat hierin altijd lekker werkt zijn fijne woorden zoals “ontdek”, “geheimen”, “stappenplan”, “onthul”. Maar gebruik ze niet allemaal tegelijk, dan wordt het te vaag. Zodra jij meer en meer jouw publiek leert kennen en leert wat hun taal is, zullen deze woorden niet meer nodig zijn.
  4. Gebruik emotie en gevoel
    Als je het hebt over de resultaten die mensen willen bereiken, vertel dan vooral hoe zich ze daarbij gaan voelen. Jouw publiek denkt dat ze gemotiveerd zijn door de resultaten maar ze zijn eigenlijk gemotiveerd door het gevoel dat deze resultaten hen geeft.

En dat is bijvoorbeeld: “Vol zelfvertrouwen in je nieuwe kleren”.

Nu in de dagelijkse praktijk

Je wilt snel goede teksten schrijven. Je hebt tenslotte nog wel meer te doen dan teksten schrijven, je hebt een business te runnen. Hoe ga je dan toch snel de taal en problemen van jouw doelgroep ontdekken?

Gebruik Facebook Groepen

Voor alles is tegenwoordig wel een Facebook groep. In Facebook groepen wordt hele natuurlijk taal gebruikt. Mensen delen daar hun problemen. Typen daar letterlijk in hun woorden hun problemen. Jij kunt die teksten 1-op-1 gebruiken in je advertentieteksten.

Vraag het je community via een enquête

Als je al een publiek hebt, vraag het simpelweg. Wat is het probleem waar zij mee stoeien? Jij wilt dat weten. Degene met de langste antwoorden zijn vaak de mensen die er echt problemen mee hebben. Die antwoorden zijn goudmijnen voor je advertentieteksten. Vraag bijvoorbeeld aan je publiek: “Wat is het grootste probleem op het gebied van….(jouw topic)?”

Gebruik de boekensectie van Bol of Amazon

Ok, dit is een beetje een luie variant en werkt vooral als je jouw doelgroep al aardig scherp hebt en je alleen nog de juiste woorden zoekt. Want je moet wel jouw ideale klant eruit kunnen vissen. Zoek de boeken op van jouw topic op Bol of Amazon. Bekijk de reviews (bij voorkeur de 3 sterren, want die beoordelingen zijn vaak zowel positief als negatief) en haal daar je inspiratie uit.

Luister voordat je schrijft

Copywriting voor je sociale media advertenties gaat niet over hoe je dat het slimst doet. Goede copywriters zijn goede luisteraars en jij moet ervoor zorgen dat je jouw publiek het gevoel geeft dat ze gehoord worden! Gebruik de 3 bovengenoemde basisvragen als houvast. Jij moet kristalhelder weten wat de problemen van jouw publiek zijn, hoe je dat oplost en als je daarop in speelt in je advertentieteksten. Dan kun je jouw markt gaan domineren!

Op naar jouw succes!

Groetjes Wendy

Gerelateerde berichten