10 belangrijke social advertising statistieken

10 belangrijke social advertising statistieken die er toe doen

Laten we eerlijk zijn, als je adverteert op social media vliegen de statistieken je om de oren. Vraag jij je regelmatig af op welke gegevens je eigenlijk moet letten en waarom juist die gegevens belangrijk zijn?

Je bent niet de enige van wie zijn hoofd gaat tollen als het gaat om social advertising statistieken. Er zijn zoveel gegevens beschikbaar dat het moeilijk te bepalen is waar je kritisch naar moet kijken. Maar grip hebben op de statistieken die ertoe doen zorgt voor betere advertentieprestaties en daarmee een snellere groei van je business.

In dit artikel licht ik 10 statistieken toe die je in de gaten moet houden en geef ik tips over hoe je deze resultaten kunt verbeteren. Laten we beginnen!

1. Bereik & weergaven

Bereik toont het aantal unieke personen die je advertentie hebben gezien. Niet te verwarren met weergaven. Weergaven is namelijk niet uniek. Een advertentie kan 1.000 weergaven hebben, maar dan is het niet bekend of 1.000 verschillende personen je advertentie hebben gezien, of 100 mensen 10 keer dezelfde advertentie. Natuurlijk is het geweldig om te weten hoeveel mensen je advertentie heeft bereikt, maar meer is niet altijd beter. Je wilt dat jouw advertentie de juiste mensen bereikt. Daarnaast zegt veel bereik weinig als deze personen – na het zien van de advertentie – geen actie ondernemen. Staar je daarom hier niet op blind, maar focus ook op andere statistieken.

2. Frequentie

Het is belangrijk om de frequentie van een advertentie in de gaten te houden. Wanneer een specifieke advertentie veel aan een doelgroep is vertoond en de resultaten inzakken, wordt het tijd voor een vernieuwde boodschap voor je doelgroep of moet je je huidige doelgroep vergroten. Blijf ook goed kijken naar de periode. Een frequentie van zes vertoningen over een periode van een maand is uiteraard anders dan over een periode van één week.

3. CPM (Cost per Mile)

Kosten per duizend vertoningen, ofwel CPM, vertelt je hoeveel het kost om je doelgroep te bereiken. Deze kosten kunnen verschillen afhankelijk van campagnedoel, doelgroep grootte en andere factoren.

Onthoud dat een kleine specifieke doelgroep doorgaans duurder is om te bereiken dan een brede doelgroep. De kosten per 1.000 vertoningen hangen ook af van de concurrentie, hoeveel partijen willen dezelfde doelgroep bereiken? Daarnaast wordt gekeken naar de relevantie en kwaliteit van je advertentie.

Let op: het kan zo zijn dat de CPM in de beginfase van je campagne hoger ligt en deze na enige tijd wordt bijgesteld, omdat Facebook de advertentie heeft geoptimaliseerd.

4. Click-Through Rate (CTR)

De klikfrequentie toont aan hoe vaak mensen (percentage) op je advertentie klikken, waarna ze worden doorgestuurd naar je website of landingspagina.

Het is duidelijk dat als mensen klikken, ze geïnteresseerd zijn. Deze statistiek is daarom erg belangrijk. Als je CTR lager dan 1% is kun je concluderen dat dat de inhoud niet relevant genoeg is. Je doelgroep gaat niet ‘aan’ op deze content.
Toon je advertenties aan warm publiek dan moet dit percentage hoger liggen.

Facebook en Instagram geven de voorkeur aan advertenties met een hoge CTR – omdat je advertentie interessanter is voor hun publiek – dit heeft met die reden ook invloed op je advertentiekosten.

Over het algemeen geldt: des te hoger de CTR des te lager de advertentiekosten.

5. Weergaven van landingspagina

Het is natuurlijk super als je advertentie veel klikken op de link naar je website brengt, maar het is wel belangrijk dat die personen ook je website bezoeken. Het aantal klikken op link en de daadwerkelijke weergaven van de landingspagina kunnen verschillen. Dit kan komen doordat mensen per ongeluk op je advertentie klikken of dit komt door een website die langzaam laadt.
Houd daarom goed bij hoeveel personen je website daadwerkelijk hebben gezien en kijk niet alleen naar klikken op links.

6. Thruplay

Thruplay is een optimalisatie optie waarbij jij kiest om alleen te betalen voor videoadvertenties die volledig worden afgespeeld, of tenminste 15 seconden. (Deze optie is een vervanging van de optimalisatie-optie voor videoweergaven van 10 seconden). De standaard optimalisatie staat ingesteld op ‘Vertoning’, maar dit kun je aanpassen naar ‘Thruplay’. Ga hiervoor binnen de Advertentieset naar het onderdeel ‘Optimalisatie en Weergave’. Kies voor ‘Thruplay’ bij ‘Wanneer je wordt gefactureerd’.

Facebook toont de video aan meer mensen die de video volledig bekijken waardoor ook de call to action – die vaak aan het einde zit – meer wordt bekeken.

7. Conversies

Conversies zijn het keiharde bewijs dat jouw social advertising inspanningen succesvol zijn. Een directe conversie kan een e-book download zijn, een webinar aanmelding of een aankoop van een online programma. Het aantal conversies heeft direct invloed op je ROI (return on investment). Hoe lager de kosten per conversie, hoe beter natuurlijk.

8. Conversieratio

De conversieratio laat zien hoe vaak je advertentie na de klik voor een actie zorgt. Die actie kan zijn het abonneren op je mailinglijst, een aanmelding voor een webinar of het doen van een aankoop. Om de conversieratio te berekenen deel je het aantal conversies van je campagne door het aantal klikken op links en dit vermenigvuldig je met 100%.Een lage conversieratio betekent dat de mensen die op je advertentie hebben geklikt vervolgens geen actie ondernemen. Dit kan komen doordat de landingspagina niet goed aansluit op de advertentie, de verwachtingen waren anders. Of je vraagt te veel gegevens voordat iemand zich aanmeldt voor bijvoorbeeld je mailinglijst. Houd dit goed in de gaten en probeer bij een lage conversieratio – houd een minimum van 25% aan – je landingspagina aan te passen. Het is zonde om mensen die geïnteresseerd zijn alsnog kwijt te raken doordat de landingspagina niet goed aansluit op je advertentie.

Des te lager deze conversieratio, des te hoger je kosten per aanmelding. Dit getal wordt vaak vergeten maar is superbelangrijk in je campagne prestaties.

9. Relevantiescore

De relevantiescore laat zien hoe goed jouw advertenties aanslaan op je doelgroep. Facebook houdt hierbij rekening met positieve en negatieve feedback van gebruikers.

Facebook bepaalt op basis van drie onderdelen welke score je krijgt: kwaliteit, engagement en conversieratio. Deze data kun je alleen terugvinden op advertentieniveau.

Kwaliteit: hierbij wordt je advertentie vergeleken met advertenties van concurrenten voor dezelfde doelgroep. Het laat zien hoe jouw doelgroep denkt over je advertentie in tegenstelling tot de advertenties van je concurrenten op dat moment.

Engagement: hiermee wordt de verwachte betrokkenheid van je advertentie vergeleken met andere advertenties van concurrenten voor dezelfde doelgroep. Hoe waarschijnlijk is het dat je doelgroep op jouw advertentie gaat reageren.

Conversie: deze score is een maatstaf voor hoe waarschijnlijk het is dat iemand actie onderneemt vanuit je advertentie, bijvoorbeeld doorklikken naar de website of abonneren op je mailinglijst.

Hoe hoger je score, hoe groter de kans dat je advertentie getoond wordt aan de juiste doelgroep. En natuurlijk heeft dit positieve invloed op je advertentiekosten.

Facebook geeft aan dat het effectiever is om een lage score naar gemiddeld te verplaatsen dan een gemiddelde score naar bovengemiddeld. Richt je op voldoendes.

10. Demografische gegevens

Dit is geen concrete statistiek, maar zeker niet minder belangrijk. Als je ervoor kiest om een grote leeftijdsgroep te targeten of mannen én vrouwen bekijk dan op campagneniveau regelmatig de demografische gegevens.

Selecteer hiervoor een campagne en klik aan de rechterkant van je scherm op het grafiek icoontje: Grafiek bekijken. Er verschijnen dan drie grafieken: Prestatie, Demografische gegevens en Plaatsing. Onder Demografische gegevens kun je diverse gegevens inzien op basis van geslacht en leeftijd.

Misschien zijn de kosten per conversie het laagst onder vrouwen in de leeftijd van 25-34 jaar. En gebeurt er niks bij mannen in de leeftijd van 45-54 jaar.
Maak keuzes en focus je op de best scorende doelgroepen.
De leeftijd staat binnen nieuwe campagnes automatisch ingesteld op 18-65+ jaar. Het lijkt mij sterk dat dit jouw core doelgroep is. Je kunt dit binnen de Advertentiesets aanpassen onder het kopje ‘Doelgroep’.

Wanneer let je op wat?

Laat je vooral niet afschrikken door de hoeveelheid belangrijke statistieken. Focus op de statistieken die aansluiten bij de doelstelling van je campagne.

Wil je meer merkbekendheid, focus vooral op bereik en CPM.

Wil je met een verkeerscampagne meer klanten naar je website krijgen kijk naar de CTR en het aantal weergaven van je landingspagina.

Wil je dat je doelgroep een concrete actie onderneemt, zoals aanmelden voor je nieuwsbrief of iets bij je kopen? Focus op conversies.

Let hierbij ook goed op de kosten per conversie en de conversieratio.

Zorg dat je dagelijks je social media advertentiecampagnes analyseert.
Dit geeft je de kans om tussentijds je campagnes te verbeteren. Als je pas aan het einde van een campagne de statistieken induikt verspil je je geld. 

Adverteren op social media blijft een interessant cijferspel. Door op de hoogte te zijn van de statistieken van jouw campagnes, kun je tijdig bijsturen!

PS: Denk je nu, ik snap er helemaal geen bal van. Die statistieken, ik wil mij er helemaal niet mee bezig houden. Vul dit formulier in. Wij zijn gek op deze statistieken en nemen graag je advertentiecampagnes uit handen.

In 1 dag jouw social media

gameplan maken?

Boek nu jouw ticket voor het Nieuwe Klanten via Social Media Event
op 4 oktober in Castricum aan Zee. 

Gerelateerde berichten

Een knallende eerste indruk

19 augustus 2019 / 0
3 manieren om de show up rate van je webinars te verhogen!

3 manieren om de show up rate van je webinars te verhogen

05 augustus 2019 / Reacties uitgeschakeld voor 3 manieren om de show up rate van je webinars te verhogen

Waarom Instagram Stories onmisbaar zijn in je marketingstrategie

29 juli 2019 / 0