beelden fotocamera

5 ingrediënten voor beelden die uit je tijdlijn knallen

‘Een foto zegt meer dan duizend woorden’. Cliché, maar zo waar! Ons brein verwerkt een beeld namelijk 60.000 keer sneller dan een stuk tekst. En aangezien er op een dag mega veel content op ons af vliegt, snap je wel waarom goede beelden zo belangrijk zijn wanneer je een post op social media plaatst of een advertentiecampagne start.

Het beeld bij een social media post of advertentie is het eerste wat opvalt wanneer iemand door de tijdlijn van Facebook, Instagram of LinkedIn scrollt. Denk daarom goed na over jouw beeldkeuze.

Bovenstaande wil overigens niet zeggen dat je geen aandacht hoeft te schenken aan de bijbehorende tekst. Een goed beeld is ontzettend belangrijk, maar zonder sterke tekst die het beeld ondersteunt blijft de boodschap onduidelijk.

Ik deel 5 ingrediënten met je die er voor zorgen dat jouw beelden uit de tijdlijn van jouw doelgroep knallen:

1. Profiteer van voldoende (dag)licht

Daglicht is het beste licht voor een foto of video, maar in de wintermaanden of op donkere binnenlocaties zijn de momenten met mooi daglicht vaak schaars. Een combinatie maken van daglicht en kunstlicht kan al helpen om de foto net iets mooier te krijgen. Daarvoor hoef je niet persé een speciale studiolamp te hebben. Vaak voldoet een gewone lamp voldoet ook al. Houd bij het gebruik van lampen wel wel rekening met weerspiegelingen van deze lampen in je foto. Ook kun je ervoor zorgen dat je met je gezicht naar het raam of in het licht kijkt. Dan valt het licht mooi in je gezicht. Vermijd volle zon in je gezicht. Ga dan liever in de schaduw staan met je gezicht naar het licht toe. Dat maakt je gezicht zachter.

2. Kijk in de camera

Als jij het gezicht bent van jouw bedrijf / merk gebruik je regelmatig beeldmateriaal waar je zelf op staat. Je bent tenslotte een personal brand! Om ervoor te zorgen dat jouw beelden nog meer uit jouw tijdlijn knallen adviseer ik je om op een foto altijd in de camera te kijken. Door in de camera te kijken heeft jouw publiek het gevoel dat je hem of haar ook daadwerkelijk aan kijkt, waardoor je nog beter de interactie met jouw publiek aan kan gaan. Ogen kijken naar ogen. Ook zorgt het duidelijk in beeld brengen van een gezicht ervoor dat jouw bedrijf / merk vriendelijker en persoonlijker overkomt door het letterlijk een gezicht te geven.

3. Ga voor contrast

Denk goed na over kleurgebruik. Beelden met contrasterende kleuren werken op social media goed. Jouw doelgroep ziet gedurende de dag heel veel beelden voorbij komen op de Instagram of Facebook tijdlijn. Het is jouw taak om er voor te zorgen dat jij er met jouw beeld uitspringt, zodat jouw doelgroep getriggerd raakt om ook de bijbehorende tekst bij jouw social post of advertentie te lezen. Als je adverteert TEST altijd verschillende beelden uit.

Contrast kan ook in de vorm van bijvoorbeeld een gifje. Jij hebt eerst die aandacht nodig voordat je boodschap wordt gehoord.

4. Zorg voor focus

Rule of thirds

Zorg dat er niet teveel afleiding is op jouw foto. Ga voor één onderwerp – je kan ook zelf het onderwerp van de foto zijn – en probeer overige afleiding zo veel mogelijk te beperken. Zo komt jouw onderwerp het beste tot z’n recht.

Een handige tip hierbij is de ‘rule of thirds’ toepassen. Deze regel gaat als volgt: plaats het onderwerp van jouw foto niet direct in het midden van je social media foto. Maar op een van de lijnen en/of kruispunten in de foto. Hierdoor wordt jouw foto minder saai en voordehandliggend.

5. Werk samen met een professional

Professionele fotograaf, videografen en designers hebben van nature bovenstaande punten allemaal van nature in de vingers. Weten jou op je gemak te stellen of je producten en/of diensten goed te etaleren.
De foto, het beeld of video springt er dan net wat meer uit. En trekt daardoor eerder de aandacht. Ook geeft het een professionele uitstraling van je brand. Ik raad je dan ook zeker aan om te werken met een professional om goede beelden te maken.

Samengevat zijn er dus vijf elementen die impact hebben op hoe jouw gekozen beeld uit jouw tijdlijn springt. Daarbij is het ook goed om je te realiseren dat elk type doelgroep ook weer voorkeur heeft voor ander soort beeld. Het is dus ook zeker waardevol om de statistieken van jouw posts en advertenties op sociale media in de gaten te houden, zodat je wellicht trends kunt ontdekken in welk type beeld niet, maar vooral welk type beeld wél goed presteert onder jouw doelgroep.

In 1 dag jouw social media

gameplan maken?

Boek nu jouw ticket voor het Nieuwe Klanten via Social Media Event
op 4 oktober in Castricum aan Zee. 

Gerelateerde berichten