social media marketing trends

De belangrijkste Social Media Marketing Trends in 2020

De ontwikkelingen in online marketing gaan harder dan ooit. Best een uitdaging om steeds up to date te blijven van wat er allemaal mogelijk is om jouw business te laten groeien.
Daarom deel ik graag mijn visie met je. Wat zijn in mijn ogen de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van digital strategy, online marketing en social media marketing? En hoe kun jij hier als dedicated ondernemer of marketeer slim op inspelen?
Voordat ik je meeneem een kleine disclaimer: Trends zijn te gek, maar niet alles is voor jouw business relevant. Ga dus niet klakkeloos een trend achterna, omdat het op dit moment ’hot’ is. Denk erover na wat een ontwikkeling voor jouw bedrijf kan betekenen. En is het nodig dat je die stap nu al zet, of kun je je tijd en energie beter ergens anders in investeren om jouw bedrijf te laten groeien? Kortom, choose your own wave.

1. De definitieve doorbraak van TikTok (of toch niet?)

In 2020 zal duidelijk worden of de app TikTok zijn weg vindt naar volwassenen land. Nu wordt het voormalige Musical.ly vooral gebruikt onder jongeren tot 15 jaar. Dit social platform is al enorm groot en eigenlijk nergens ander mee te vergelijken. Het is nu nog vooral een entertainment platform met creatieve en grappige video’s. Jonge tieners wereldwijd zijn er gek van en zitten er massaal op. Doorgebroken is TikTok dus in zekere zin al. Het is vooral de vraag of volwassenen het platform gaan gebruiken. We gaan het zien.
Adverteren op TikTok kan overigens vooralsnog niet.

Ook voor Facebook-baas Mark Zuckerberg is de doorbraak van TikTok niet onopgemerkt gebleven. Instagram heeft onlangs in Brazilië Instagram Reels uitgerold. Je raad het al: een kopie van TikTok. Instagram Reels is een tool binnen Instagram waarmee korte video’s van 15 seconden kunnen worden gemaakt inclusief muziek en andere elementen.
Als deze uitrol aanslaat in Brazilië, zal Instagram Reels naar verwachting ook snel worden uitgerold in andere landen.

Bron: TikTok

Wat kun jij NU doen?
Ga je afwachten of TikTok hot gaat worden, of niet? Ik raad je aan om in ieder geval de app alvast op je mobiel te installeren en gewoon eens kennis te maken. Kijk iedere dag 10 minuten in de app. Wat zie je, wat vind je tof, wat niet. Op die manier kun je wennen aan het platform. En bovendien jouw visie en ideeën alvast de vrije loop laten, zodat je, als het straks wel doorbreekt snel kunt schakelen en niet eerst nog een paar maanden zit te zoeken. Ik zit op dit moment zelf in die ontdekkingsfase en laat mij inspireren en verbazen. Want hoe makkelijk de jonge kids mega creatieve video’s maken is echt heel leerzaam. Het wakkert ook je eigen creativiteit aan.

Kleine waarschuwing: Dat je de app in het begin wellicht niet begrijpt, is wat anders dan dat je het niet leuk vindt. Zoals gezegd wordt de app nu ook vooral gebruikt door een compleet andere doelgroep. Het is even wennen. Mocht TikTok toch niet naar het grote publiek doorbreken is het geen verspilde moeite om je er toch nu al in te verdiepen. Je haalt er gegarandeerd frisse inspiratie uit voor je andere social kanalen. Deze accounts zijn zeker de moeite waard voor de benodigde inspiratie: @Will Smith, @Jordi.Koalitic, @Gary Vanyerchuck , @fcbarcelona, @Nickelodeon, @Borsato, @MartinGarrix, @guinnessworldrecords, @Alexdim_

En vind je het leuk om mij te volgen, je vind mij onder @wendykerssens. Daar kun je mijn eerste proefballonnetjes ervaren!

2. Bereik op LinkedIn blijft groot

Je hebt het waarschijnlijk al gemerkt. Meer en meer mensen posten regelmatig op LinkedIn.
Dat is niet voor niks. Organic Reach (gratis bereik) is daar nog groot en ik verwacht dat dat nog even zo zal blijven. Gebruikers hebben op LinkedIn (nog) iets meer aandacht dan op de andere platformen. Wel wordt LinkedIn in vergelijking dagelijks minder vaak geopend dan andere platformen. Hoe jij hiervan kunt profiteren? Plaats dagelijks een statusupdate of artikel op LinkedIn.

3. Instagram nog steeds hot in 2020

Ook al zakt het organische bereik wat naar beneden – doordat te veel mensen een plek op je tijdlijn willen innemen en dat simpelweg niet past – het aantal Instagram gebruikers stijgt nog steeds flink.
Ik zou hier ook in 2020 nog vol op inzetten. Je kunt gratis namelijk nog steeds een ENORM gratis bereik realiseren. Ook adverteren is hier kostentechnisch nog erg aantrekkelijk.
Gebruik de stories voor conversie doeleinden, de feed voor branding en Instagram TV om de betrokkenheid te vergroten en meer verdieping te bieden. Lees meer over story advertenties in dit artikel.

4. Facebook nog altijd niet dood

Facebook heeft nog steeds het meeste aantal dagelijkse gebruikers (in vergelijking met Instagram en LinkedIn). Dus als je daar wilt zijn waar de aandacht is, is Facebook zeker een must. Met een kleine kanttekening: dan wel door middel van Facebook advertenties.
Dagelijks zien wij in onze advertising agency dat Facebook advertenties nog steeds voor heel veel waardevolle leads zorgen. In tegenstelling wat iedereen roept, is Facebook niet dood. Je moet het platform alleen slim gebruiken.
Tips: Kijk wat jouw specifieke doelgroep doet. Ga je voor enkel advertenties of zet je nog in op organisch oftewel gratis bereik? Dat laatste is niet voor iedereen meer aan te raden. Het organische bereik ligt op Facebook behoorlijk plat, dus als je content nauwelijks engagement krijgt zou ik niet vol op organisch inzetten. Is jouw doelgroep 40 jaar of ouder? Dan kan organisch bereik trouwens nog wel mega waardevol voor je zijn.

5. YouTube blijft stabiele factor in 2020

Doordat YouTube aan Google is gekoppeld en video’s the way to go zijn lijkt YouTube toch een van de meest stabiele factoren te zijn in het social media landschap.
Waarom? Het platform combineert het beste van meerdere werelden. Zowel push als pull.
Als jouw klanten via Google of YouTube zoekt kunnen je video’s hoog in de zoekresultaten opduiken. Daarnaast kun je jouw video’s via zogenaamde suggested video’s of via advertenties je pushen naar de mensen waarvan je wilt dat deze de video’s zien.

6. Pinterest voor specifieke nichemarkten heel interessant

Pinterest is wat je noemt een stille kracht en kan enorme kansen bieden voor specifieke markten. Zeker voor als je in de vrouwenmarkt opereert. Het wordt door gebruikers heel veel gebruikt voor het creëren van moodboards, met name als het gaat om mode, wonen en reizen. Zit jij in een van die branches zou ik Pinterest als een serieuze optie overwegen. Wel ligt het dagelijks gebruik lager dan bij kanalen als Instagram, Facebook en YouTube.

Bron: Pinterest Business

7. Voice wordt een ding

Voice gestuurde communicatie is in opmars. Over een paar jaar hebben we allemaal een voice device op onze keukentafel staan. Zodra we dan ‘s ochtends de kamer binnenlopen en hem begroeten speelt hij ons gewenste ochtendritueel af. Denk aan je favo nummers, een meditatie, verkeersinformatie, het weerbericht of je agenda voor die dag. Volledig on demand. Het gaat onze mobiel op vele fronten vervangen.

Hoe jij dit nu al concreet in je marketing kunt toepassen? De technologie is hier nog volop in ontwikkeling. Ik verwacht niet dat deze devices nog niet massaal in 2020 op onze keukentafels staan. Wel is een een ander soort Voice media Nederland aan het veroveren, namelijk podcasts.

Podcasting
Podcasts zijn ongekend populair. Langzamerhand worden ze door de grote massa
geadopteerd. Het is een andere manier van marketing. Het is als een gepersonaliseerde radio zonder ruis. Ik ben er gek op en luister heel veel, vooral Amerikaanse business podcasts. Een paar van mijn favorieten: Cardone Zone van Grant Gardone, On Purpose van Jay Shetty, The Tim Ferriss Show, Gary Vee Audio Experience, Mind Your Business Podcast van James Wedmore en Your Next Million van Frank Kern.

In de zomer van 2019 ben ik zelf ook een podcast show, de Build Your Wave podcast begonnen. In deze podcast interview ik iedere week een toegewijde ondernemer die een frisse wind waait door de markt waarin hij of zij zich begeeft. De ene keer gedreven vanuit een duidelijke missie, de andere keer een enorme drive om iets groots neer te zetten.
Allemaal zijn ze vastberaden met een duidelijke visie en een inspirerend verhaal. Je vind de Build Your Wave podcast in je favoriete podcast app (iTunes, Soundcloud of Spotify) of luister hem via mijn website.

Met een podcast kom je heel dichtbij, en het geeft je de gelegenheid om wat meer
verdieping in je marketing en je boodschappen te brengen. Een andere kans van podcasting is dat het je de gelegenheid geeft om bij mensen binnen te komen waar je normaliter wellicht niet zo snel binnenkomt. Maar een interview vinden heel veel mensen wel tof en opent deuren die anders gesloten blijven. Kortom zoek je naar manieren om je boodschap nog verder te verspreiden en de engagement bij je brand te vergroten of wil jij deuren openen die normaal gesloten blijven dan is podcasting zeker een interessante manier.
Ben je overtuigd? In dit artikel lees je hoe jij ervoor zorgt dat je veel luisteraars krijgt voor je podcast.

8. Whatsapp krijgt advertenties

Ja, je leest het goed. Of we het nu willen of niet. Whatsapp krijgt advertenties.
Voordat je volledig in de weerstand gaat. Het is NU een gratis tool waar je dankbaar voor mag zijn dat hij gratis is. Voor niets gaat de zon op.. Businesswise kan het heel interessant worden. Waar ze in Amerika al een tijd lyrisch zijn over Facebook Messenger zijn de chatbots via Messenger hier in Nederland nooit ECHT doorgebroken. Dat heeft er simpelweg mee te maken dat de gemiddelde Nederlander te weinig op Messenger te vinden is. In tegenstelling tot Whatsapp. Deze app gebruiken we dagelijks, en veel. Heel veel. Ik denk dat het voor de meeste Nederlanders de meest gebruikte app is op hun mobiele telefoon. Er zijn in hoofdlijnen 2 manieren hoe jij als business owner kunt profiteren van die nieuwe kansen op Whatsapp:

  1. De in mijn ogen voorlopige meest interessante optie:
    Gebruik Whatsapp als “bestemming” om een conversatie te starten. Onderin een advertentie op bijvoorbeeld Facebook of Instagram krijg je de optie om een Whatsapp button toe te voegen.
    Voor klantenservice doeleinden is dit heel interessant, net als onderin je funnel. Denk bijvoorbeeld aan het tonen van advertenties met Whatsapp knop aan alle mensen die je salespage hebben bezocht. Zo maak je het super laagdrempelig om contact met je op te nemen en eventueel resterende bezwaren weg te nemen.
    Kom je natuurlijk meteen bij de volgende issue: het managen en beantwoorden van al deze berichten. Gelukkig heb je daar dan weer chatbots voor, of iemand die je customer support oppakt.
  2. Daarnaast is het binnenkort mogelijk om advertenties in de status updates van Whatsapp te plaatsen. Dus als je op het status-icoontje in je whatsapp klikt, komen daar straks advertenties in. Heel spannend is dat vooralsnog nog niet. Het is natuurlijk te verwachten dat dat daarna snel verder uitgerold zal worden. Uiteindelijk zullen de advertenties ook tussen de chatberichten verschijnen. Maar vooralsnog is die HOE nog niet helemaal bekend.

We keep you posted over deze ontwikkelingen.

9. Kwaliteit wint

De tijd van ‘kijk-mij-nu-eens-met-mijn-blinkende-auto/jurk /BN’er of mega-following is in 2020 toch wel echt over. Mensen prikken daar steeds sneller doorheen. Zet dus in je online marketing in op kwaliteit. Maak goede of inspirerende stukken content zoals video’s, downloads, podcast etc. Vertel je verhalen, inspireer mensen van binnen naar buiten.
Maar kwaliteit betekent niet per definitie dat je moet inleveren op de hoeveelheid zichtbaarheid. Juist door je frequentie omhoog te brengen leer je sneller wat werkt en wat niet. Wat aanslaat bij je doelgroep en wat niet. Dus gebruik het niet als excuus om weg te duiken. Goede marketing is nooit teveel!
Tot slot: Ga slim om met je kostbare online marketing content. Als je een tof marketing meesterwerk hebt gemaakt zoals bijvoorbeeld een magazine dan kun je daar heel veel losse content uithalen. Zo kan 1 podcast wel 20 social posts opleveren. Of uit 1 video van 10 minuten kun je ook 10 keer een 1 minuut shot halen.

10. Een contentstrategie is onmisbaar

Na het lezen van de vorige 9 trends voel je het wellicht al. Het is veeeeel. En dat gaat niet veranderen en dat blijft ook in 2020 voor veel ondernemers een uitdaging.
Naast Facebook en Instagram is LinkedIn op dit moment helemaal de bomb omdat je organische (gratis) bereik nog enorm groot is. Tel daar voor een aantal ondernemers nog Pinterest, YouTube, podcasting en misschien al wel TikTok bij op en het probleem is geboren. Geen volle focus op een kanaal, maar proberen om overal wat te doen. Dan weer een post hier, dan weer daar. Die losse flodders leveren je over het algemeen niet het gewenste resultaat op.
De oplossing in mijn ogen?

  • Zorg dat je een duidelijke basisstrategie hebt voor je leadgeneratie die werkt
    Dat wil zeggen: weet waar je je leads vandaan wilt hebben. En nog belangrijker: dat je weet wat werkt en waarmee jij een continue stroom leads naar je business trekt. Met een goed systeem kun je die knop zo aan en uit zetten. Dan wordt iedere inspanning daar bovenop via social een kers op de taart en niet meer je basisvoeding.
  • Zorg voor een boodschap zo sterk dat het platform niet meer zo relevant is
    Je boodschap is duidelijk, op welk platform je je ook begeeft. De platformen zijn een manier om je boodschap te verspreiden en nog steeds geen doel op zich. Ja lees die zin nog maar eens. De aankomende jaren zal er meer en meer verschuiven, maar je brand blijft steady as a rock als je boodschap helder is. Op welk platform je je ook begeeft.
  • Slim hergebruik van content
    Als je basis staat, betekent dat vaak ook dat er een contentstrategie ligt. En dat er ergens een basis ligt, je maakt bijvoorbeeld regelmatig e-books, podcasts, blogs, video’s. You name it. Jij (of je team) kan deze content slim verspreiden via je social media kanalen. Denk aan een quote uit je podcast als post op Instagram of een videofragment uit een langere video.
    Alles is hier mogelijk. Kijk dus eens goed wat er al aan goud ligt in jouw kluis.

Social media marketing trends in 2020

Je ziet, er gebeurt veel. Er is heel veel in beweging. Dus om weer even terug te grijpen naar het begin van dit artikel: focus op het belangrijkste voor jouw bedrijf. Doe wat bij jou en je business past. Je hoeft zeker NIET ALLES te doen.
Zorg überhaupt eerst dat je basissysteem op orde is. Dat er leads binnenkomen. Je runt tenslotte een business. En bouw daar bovenop je online zichtbaarheid uit via sociale media.
Focus eerst op 1 of 2 kanalen en zet daar maximaal op in. Staat die, ga je weer verder en breid je stap voor stap uit. Eerst je basis, daarna de rest.

Wil jij in 2020 flink aan de slag met het aantrekken van nieuwe leads via sociale media of knallende lanceringen draaien? Vraag een gratis strategiegesprek aan. Wij helpen je graag verder om jouw boodschap de wereld in te slingeren.

Posted in
social media marketing trends

Heb je er genoeg van om je social media advertenties zelf te doen?

En wil je dit liever overlaten aan pro's, zodat jij kunt focussen op waar jij echt goed in bent?

Dat kan! Plan een gratis 30 minuten strategiegesprek in.

Gerelateerde berichten