wendy contentkalender2

Hoe maak je een contentkalender voor 3 maanden?

Goede content is KING. Je publiek heeft de aandachtsspanne van een goudvis dus je moet hen een reden geven om aandacht voor jou te hebben en bij je terug te komen. Je kunt je doelgroep constant verleiden met goede content.

Content kan een video, blog, vlog of podcast zijn. Zodra jouw doelgroep ‘aan’ gaat op jouw content en aandacht voor je heeft, start het bouwen aan de “know, like, and trust” factor. Zodra ze je kennen, liken en vertrouwen vergroot je de kans enorm dat ze van je gaan kopen.

Maar ja, hoe zorg je er voor dat je altijd voldoende content heb. In dit artikel vind je inspiratie om een contentkalender voor 3 maanden te maken.

Zodat je niet alleen publiceert wanneer het jou uitkomt, maar consistent. Op een vast moment, met een vaste frequentie. Bijvoorbeeld wekelijks. Het consistent creëren van content is dé stap naar een groeiende betrokken mailinglijst en uiteindelijk ook een groeiende omzet.


Wekelijks iets publiceren, hoe dan?

Op wekelijkse basis content delen. Doe het maar eens. Je hebt onderwerpen nodig voor jouw video, blog, vlog of podcast. Het bedenken van deze onderwerpen is zeker niet altijd gemakkelijk en vraagt de nodige discipline.

Hoe zorg je ervoor dat je wekelijks content klaar hebt liggen die je kunt delen met je doelgroep?

Tip! Start met het maken van een contentkalender. Een contentkalender geeft je houvast. Deze kalender helpt je om structuur en regelmaat in het delen van content aan te brengen.

Een contentkalender vult zich natuurlijk niet vanzelf. Dit vraagt discipline. Maak aan het einde van elk kwartaal een middag vrij om je contentkalender voor het aankomend kwartaal te maken. Zo hoef je nooit ad-hoc onderwerpen of thema’s voor je content te bedenken, maar werk je altijd vooruit volgens een planning.

En als je tussendoor ideeën krijgt, zet je die in klad alvast op deze kalender.

Onderwerpen bedenken

Nu hoor ik je al denken: Hoe bedenk ik al die onderwerpen? Er zijn een aantal manieren hoe je dit kunt doen. Hieronder deel ik er 3.

1. De braindump
Schrijf in maximaal 15 minuten alle onderwerpen op die interessant kunnen zijn voor jouw doelgroep. Welke thema’s spelen bij jouw doelgroep? Welke problemen kun je voor jouw doelgroep oplossen? Welke onderwerpen kunnen jouw doelgroep verder helpen? Je merkt dat je op deze manier al ontzettend snel een lijst met onderwerpen hebt samengesteld.

2. Oud, maar goud!
Een hele efficiënte: hergebruik bestaande content. Waarom het wiel opnieuw uitvinden als je content hebt liggen welke het eerder al goed heeft gedaan?

Scroll door je content en/of bekijk oude posts op sociale media en kijk welke content het goed deed. Welke blogartikelen op je website zijn het meest gelezen? Welke video’s het best bekeken. En op welk social bericht had je veel likes of reacties? En wat waren deze reacties. Speel hier op in.
Herschrijf deze content vanuit een andere invalshoek of maak een verdiepingsslag.

3. Gebruik een inhaakkalender
Heb je nog meer inspiratie nodig? Pak er een inhaakkalender bij. Zoek uit welke feestdagen, vakantieperiodes, themadagen (zoals bijv. de Dag van de Arbeid) interessant kunnen zijn om op in te haken met jouw business. Er staat altijd wel iets tussen waar je, in relatie tot je business, over kunt spreken of schrijven.

Vullen contentkalender

En dan: aan de slag!
Maak twee uur vrij in je agenda en ga aan de slag met het jouw kalender voor het eerstvolgende kwartaal. Doe je voordeel met bovenstaande tips en bedenk 12 topics. Op deze manier heb je meteen voor 12 weken een thema voor je content.

Daarna moet je natuurlijk wel aan de slag met het (her)schrijven of produceren van je content. Probeer dit te bundelen, zodat je op 1 middag bijvoorbeeld direct voor 6 weken content ontwikkelt. Op deze manier produceer je in een keer een hele reeks aan content en dat geeft in de weken daarna weer rust en voldoening.

Profiteer maximaal van dat wat je hebt gemaakt

Een blog, video of podcast kun je na creatie ook gemakkelijk (laten) omzetten in mini-items voor bijvoorbeeld je sociale media. Knip je gemaakte content hiervoor in kleine onderdelen.

Van een stevige uitspraak of statement kun je een quote maken. Van een spectaculaire alinea een post. En uit een langere video kun je korte fragmenten knippen om los te plaatsen als post. Je podcast kun je ook als blog laten uitschrijven, en van geluidsfragmenten kun je ook een video maken. En ga zo maar door.
Zo kun je van 1 stuk hoofd content veel meer stukken content maken voor diverse social media kanalen. Scheelt je heel veel tijd en energie.

Gratis Kalender Template

Ik heb een contentkalender voor je die je gratis kunt downloaden. Met dit template kun jij je content gameplan voor aankomend kwartaal maken.

Bovenaan iedere kolom kun je je activiteit neerzetten, zoals video, podcast, mailing, webinar, challenge of blogbericht en daaronder welke datum en wat je precies gaat doen. Zo krijg je een handig overzicht wat je plannen per maand zijn. Je kunt er zelf mee spelen, net hoe jij je ideale business voor je ziet.

Posted in

In 1 dag jouw social media

gameplan maken?

Boek nu jouw ticket voor het Nieuwe Klanten via Social Media Event
op 4 oktober in Castricum aan Zee. 

Gerelateerde berichten