Mijn grootste lessen uit 2019

Mijn grootste lessen uit 2019

Met 2020 op de stoep is het tijd om terug te blikken op 2019. Bij het schrijven van dit artikel dacht ik, wat wil ik daarover kwijt wat voor jou van waarde is. En dat zijn de lessen die ik afgelopen jaar leerde. Eerder deelde ik al met je welke social media marketing trends ik voor 2020 zie maar deze lessen gaan over mijn ondernemersreis. Want wat een journey blijft dat.

Je wordt continu uitgedaagd en gestretcht. Ik vind het te gek, want het is nooit saai. En ja ook ik zie het soms even niet meer zitten. Een goede nacht slapen en supportive mensen om je heen helpen dan op zo’n moment. Maar in the end zou ik het echt niet anders willen.

Mijn waardevolle lessen:

Als iets niet werkt. Kap er gewoon mee. Direct.

Op je b*k gaan hoort erbij als ondernemer. Zo dacht ik afgelopen voorjaar dat ik een office-medewerker nodig had. Dat besluit alleen al was een flinke sprong. Helaas werkte het voor beide partijen niet in de praktijk. Wat ik had kunnen doen is de tijd uit laten zitten, ik koos ervoor om na 3 maanden de samenwerking te stoppen. Daar werden we uiteindelijk beide gelukkiger van. Zuur zeker, kost geld en tijd. Toch kijk ik er niet met een pijnlijk gevoel op terug. Ik zie het als een hele waardevolle les. Voor ons beide. Als leergeld. Ik weet nu beter wat ik wel wil en hoe ik het wel wil. En dat geldt ook voor mijn ex-medewerker. Door te springen en op je b*k te gaan leer je razendsnel. 

Verlies nooit de focus op je leads en sales

Zonder leads geen sales, zonder sales geen business. Je business bestaat doordat je verkoopt. En de stap voor verkoop is het krijgen van leads.

In het voorjaar had ik 2 nieuwe medewerkers aangenomen en was ik achteraf gezien teveel intern gefocust om de processen op orde te krijgen. Gevolg → de instroom stagneerde.

En als je net een medewerker op de groei hebt aangenomen is dat niet zo lekker.

Uitstroom is er namelijk ook altijd. Ook al doe je je werk nog zo goed. Gevolg → stagnatie.

Vanaf de zomer heb ik samen met mijn team de knop omgezet en zijn we meer en meer gaan focussen op onze eigen marketing voor de leads en op sales.  Meer naar buiten, zichtbaarheid omhoog en meer mensen ontmoeten. We hebben ons eigen lead- en salesfundament sterker gemaakt. Gevolg → aanvragen groeien → sales groeit.

Zorg dat sales ALTIJD prioriteit is in je business.

Podcasten is superleuk

Dit najaar ben ik begonnen met podcasten, heb je al een aflevering geluisterd van de Build Your Wave podcast? Voicemarketing is enorm in opmars. Er zijn zoveel #dedicated ondernemers in dit land en dit is voor mij een toffe en laagdrempelige manier om deze mensen beter te leren kennen. En om die kennis met jou te delen. Je kunt zoveel van anderen leren. Door te starten met podcasten combineer ik business en pleasure.

Pak jouw rol niet die van een ander

Afgelopen maart tijdens het Traffic & Conversion Summit in San Diego kwam ik er al achter wat de rol is die mijn goed past. De rol van regisseur. Maar pas dit najaar viel alles op zijn plaats toen mijn brandarchetype voor een rebranding (coming soon) werd uitgewerkt.

Regisseur blijkt namelijk een brandarchetype te zijn. En laat mij die nu als gegoten zitten. Wel de avontuurlijke variant.

Ik zie heel snel welke ingrediënten er nodig zijn om jouw eigen online marketing leadsysteem op orde te krijgen. Waar je wel of niet op in moet zetten.

En dat doet zoveel als je weet welke rol jij hebt. Het maakt je marketingkeuzes veel makkelijker. Zo hoef ik niet enorm hard te roepen, maar roep ik wel als ik vind dat het echt nodig is en dat het resultaat ten goede komt.

Ik kan en wil anderen laten shinen, de visie van mijn social advertising agency is niet voor niks “we rise by lifting others”. En ja ik mag mijzelf zeker laten zien, maar ik kies ervoor om OOK anderen een podium te geven. Het maakt mij zelfs gelukkiger. Het is gewoon de aard van het beestje. Cijfer ik mezelf dan weg? Zeker niet. Ik denk dat Steven Spielberg zichzelf ook niet wegcijferde…

Doordat ik nu weet welke rol ik heb, kan ik krachtiger mijn keuzes maken. Ik toets een nieuwe samenwerking of initiatief altijd, zo beland ik minder snel in initiatieven die mij niet passen.

Maak jezelf als persoon sterker

Om het ondernemen mentaal en fysiek vol te kunnen houden en de groei aan te kunnen heb ik een aantal patronen moeten doorbreken. Samen met Alex Peruguan ben ik met zijn variant van de Trigger Point Reset Methode aan de slag gegaan. Er moesten een aantal bewuste en onbewuste blokkades worden opgeheven om weer 100% vrij te kunnen geven en ontvangen. Makkelijk was dit niet. Confronterend zeker, maar het is achteraf gezien het grootste geschenk dat ik mijzelf dit jaar heb kunnen geven. Het zorgt ervoor dat ik mezelf beter heb leren kennen, beter naar mijn lichaam luister en daarop acteer. Gevolg → ik vraag eerder om hulp, ik voel mij fitter en mentaal sterker. Persoonlijke coaching is belangrijk.

Leer van de mensen die jouw gewenste pad al hebben bewandeld.

Klinkt als een open deur, maar doe je het al? Ik werk sinds dit jaar met een businesscoach. Superblij mee, want mijn businesscoach heeft in het verleden al een online marketing agency gehad en succesvol verkocht en heeft nu participaties in diverse bedrijven. Hij snapt de dynamiek waarin ik zit. En een agency is echt anders dan bijvoorbeeld het runnen van een online- of coachingsbusiness. Hij laat mij dingen inzien die ik zelf niet zie, je hebt gewoon blinde vlekken. Wat het mij brengt: focus, inzicht en scherpte. En dat leidt tot meer leads en meer sales. Ik heb nu zeker geen verkoopambities, maar wat ik je wil meegeven, zoek iemand die jouw specifiek gewenste pad al heeft bewandeld, die verder daarin is en laat je coachen. Ga niet een businesscoach nemen omdat een ander hem al heeft, toets of iemand bij jou past. Maatwerk.

Geniet

Dit heb ik het afgelopen jaar gelukkig ook veel kunnen doen, naast het harde werken. Toch blijf ik dit tegen mijzelf zeggen. Geniet maximaal van het ondernemen en het leven. Van de reis. Het is voor mij een lange termijn spel. Dit betekent echt niet dat ik mij niet op momenten vreselijk druk maak of weleens zit te stressen. Dat doe ik zeker op momenten. Maar ik ga sta altijd weer op en ga door. En zoek op die momenten het plezier weer op.

Het ondernemen zorgt er namelijk voor dat ik mijn leven kan leiden en inrichten hoe ik dat wil. Met genoeg tijd voor de allerliefste mensen en heerlijke vakanties.

En op de valreep van dit jaar blijkt voor mij en mijn naasten helaas hoe kwetsbaar het leven is, dus wat ik je wil meegeven. Geniet alsjeblieft. Maak je niet zo druk om dingen die er in werkelijkheid niet toe doen. Liefde is alles wat er is, liefde voor je werk, liefde voor je klanten maar vooral liefde voor de mensen dicht om je heen.

Fijne feestdagen, koester dat wat er is. Dat is nu meer dan genoeg.

Liefs Wendy 

Geplaatst in
social media marketing trends

Wil jij een einde maken aan dat “ik zou eigenlijk meer  met mijn 
online marketing moeten doen" gevoel
?

Bouw een sterke basis waarmee jij keer op keer nieuwe leads aantrekt. 
Meld je aan voor de Talentpool.
Start september 2020.

Gerelateerde berichten

Praktische hebbedingen

01 april 2020 / 0

Software

01 april 2020 / 0

Ondernemersboeken

01 april 2020 / 0