Instagram Stories

Waarom Instagram Stories onmisbaar zijn in je marketingstrategie

Instagram is hot en Instagram Stories zijn niet meer uit de Instagram feed weg te denken. Even door de Stories swipen is een ontzettend populaire bezigheid onder de 5 miljoen actieve gebruikers. Kortom het is erg interessant om Instagram Stories advertenties onderdeel te laten zijn van je marketingstrategie. 

Ik vertel je in dit artikel waarom je dit niet langer moet uitstellen en hoe je effectieve Stories maakt. 

Het succes van Instagram Stories

Een korte ‘recap’ voor degene die op een social media-dieet zijn geweest. Instagram Stories zijn korte, staande video’s of foto’s die tijdelijk beschikbaar zijn en na 24 uur weer verdwijnen. Een Story duurt maximaal 15 seconden. De functie bied je de mogelijkheid om – je raadt het al – je verhaal te delen. 

Stories zijn mega populair geworden. Ze krijgen meer views dan de standaard berichten in de nieuwsfeed en de betrokkenheid percentages zijn hoog. Maar er zijn meer redenen waarom Stories goed werken voor je business:

  • Instagram Stories staan altijd bovenaan de feed. Het is het eerste wat gebruikers zien wanneer ze de Instagram app openen. 
  • Het is een van de weinige formaten die de volledige aandacht van de gebruiker pakt. Een story is full screen, dit voelt intiemer en bevordert de betrokkenheid van de gebruiker met jouw content. 
  • Stories voelen aan als ‘native’. Jouw story verschijnt namelijk tussen de content van vrienden en familie van gebruikers en wordt daardoor veel minder als ‘spam’ ervaren. 
  • Er zijn heel wat ‘features’ aanwezig om interactie te krijgen met je publiek. Stories biedt, in tegenstelling tot reguliere posts in de nieuwsfeed, ook de mogelijkheid om een link toe te voegen. Zo kun je kijkers doorsturen naar je blog, weggever of webinar.
  • Waarschijnlijk wil je in je de nieuwsfeed alleen maar perfecte plaatjes (foto’s of video’s) posten, maar bij Stories is dat minder belangrijk. Stories zijn spontaner, natuurlijker en minder ‘gemaakt’. Dat biedt jou meer mogelijkheden!

Heb je een Instagram account met 10.000 volgers of meer? Dan kun jij standaard een link aan jouw Instagram Story toevoegen, zodat men direct vanuit de Story omhoog kan swipen en bijvoorbeeld op jouw website terecht komt.

Heb je minder dan 10.000 volgers? Niet getreurd! Via Instagram Stories advertenties kun je alsnog een link toevoegen aan jouw Story. Story advertenties zijn daardoor een hele waardevolle manier om jouw event, blog, gratis download of webinar te promoten.

Maar hoe maak je nou een effectieve Instagram Story advertentie? 

1. Trek de aandacht
Naast het feit dat we de aandachtsspanne van een goudvis hebben is het ook super eenvoudig om weg te ‘swipen’ van Stories die je niet leuk vindt. Volgens Facebook gaan gebruikers sneller door Stories dan door de feed. Zorg ervoor dat jouw Story direct de interesse wekt en visueel aantrekkelijk is.

2. Eenvoudige kernboodschap
Je hebt weinig tijd, maximaal 15 seconden, om je kijker te overtuigen. Zorg dus voor een duidelijke kernboodschap, kom meteen ter zake. En creëer een gevoel van urgentie om ervoor te zorgen dat kijkers omhoog ‘swipen’ en actie ondernemen.

3. Video, video, video
Video’s houden onze aandacht veel langer vast dan stilstaande afbeeldingen. Experimenteer daarom met video. Veel gedoe? Je kunt bij het maken van een video prima je telefoon (verticaal) in je hand houden. Dit past bij het format.

4. Tekst als ondersteuning
Houd er rekening mee dat een groot deel van de mobiele gebruikers hun geluid niet aan hebben staan. Zorg er daarom voor dat jouw content zowel met geluid aan als met geluid uit interessant genoeg is. Ondersteun je boodschap daarom altijd met tekst.  

Denk bij het plaatsen van tekst na over de hoeveelheid. Instagram prefereert, net als Facebook, maximaal 20% tekst in een afbeelding of video. Gebruik je meer 20% tekst dan zal Instagram jouw Story minder goed uitleveren. De positie van de tekst is ook belangrijk. Als je vanuit je Instagram Story gebruikers wilt doorsturen naar je website moet je ervoor het onderste gedeelte van de Story geen tekst staat, zodat daar de ‘Swipe up’ button kan komen te staan.

5. Niet streven naar perfectie
Je hoeft geen bloed, zweet en geld in je Stories te gieten om ze succesvol te maken. Hoe authentieker en spontaner ze zijn, hoe beter. Gebruikers zijn gewend om binnen Stories ‘normale’ content van hun vrienden te bekijken. Als ze vervolgens een fancy filmpje voorbij zien komen voelt dat direct als reclame en ‘swipen’ ze verder. Je kunt jouw Stories advertenties dus gewoon opnemen met je mobiele telefoon. 

6. Gebruik je creativiteit
Bij Stories gaat het om snelle en speelse content. Wees daarom creatief. Er zijn heel wat ‘features’ aanwezig om interactie te krijgen met je publiek. Zo kun je vragen stellen, zelf vragen ontvangen, een poll toevoegen of je verhaal ondersteunen met leuke gifjes. De opties zijn eindeloos!

Inspiratie nodig? Ik laat je hieronder een aantal voorbeelden zien van effectieve Instagram Stories.

Instagram Stories is een ideale manier om je potentiële klant te bereiken en aanmeldingen voor een webinar of e-maillijst te werven. Zorg er wel voor dat je story zo ‘echt’ mogelijk overkomt. Vertel een duidelijk verhaal, grijp vanaf de eerste seconde de aandacht en kies het liefst voor video. Waar wacht je nog op? Aan de slag!

social media marketing trends

Heb je er genoeg van om je social media advertenties zelf te doen?

En wil je dit liever overlaten aan pro's, zodat jij kunt focussen op waar jij echt goed in bent?

Dat kan! Plan een gratis 30 minuten strategiegesprek in.

Gerelateerde berichten