Wendy aug 2018 (110)

Zo krijg je veel aanmeldingen voor jouw webinar

Yes! Je hebt besloten om een webinar te geven over een onderwerp waar je enthousiast over bent. Nu moet je er nog wel voor zorgen dat jouw doelgroep zich aanmeldt voor het webinar, zodat er een publiek is waar jij jouw verhaal aan kan vertellen.

Je zal je webinar dus moeten gaan promoten.

Probeer de promotie van een webinar te benaderen als een campagne. Een campagne met een kop- en een staart. In deze campagneperiode doe je er alles aan om zoveel mogelijk uit je webinar te halen. Ga all-in. Al je marketingactiviteiten wijzen in die periode, van meestal 1 a 2 weken, richting je webinar.

But first: een geschikte registratiepagina

Voordat je start met de promotie van jouw webinar moet je er voor zorgen dat er een digitale ‘plek’ is waar men naartoe kan gaan om zich aan te melden. Zorg voor een duidelijke registratiepagina waar tenminste de volgende informatie zichtbaar is:

  • De datum en het tijdstip van de landingspagina
  • Een formulier waarmee iemand zich kan aanmelden. probeer dit formulier zo kort en bondig mogelijk te houden. Een veld voor de voornaam en een veld voor het e-mailadres is voldoende
  • Informatie over zowel de inhoud van het webinar als de spreker (jij dus)

Let op: Ga niet voor een standaard/basic landingspagina, maar customize deze naar de (herkenbare) kleuren van je huisstijl. Zorg er ook voor dat je je goed kunt aanmelden vanaf je mobiele telefoon. Test het aanmeldproces altijd even op zowel mobiel als desktop.

Benut de /bedanktvoorjeaanmelding pagina die verschijnt nadat je je voor je webinar hebt aangemeld. Dit is een contactmoment waar iemand zijn aandacht erbij heeft, profiteer hiervan. Stel bijvoorbeeld een vraag of plaats een kort videootje op je bedankpagina zodat mensen nog meer de drang en het enthousiasme voelen om ook daadwerkelijk het webinar te gaan volgen. komen.

Er zijn verschillende (betaalde) gebruiksvriendelijke tools die je kunt gebruiken om een webinar te organiseren, zoals de tools van WebinarGeek of GoToWebinar.

En dan: het webinar promoten

Je landingspagina is online. Jouw doelgroep kan zich aanmelden. Dan is nu de tijd aangebroken om jouw webinar te gaan promoten. Je kunt natuurlijk wachten tot jouw doelgroep op een organische manier jouw webinar tegenkomt en zich aanmeldt, maar dat zal hoogstwaarschijnlijk niet de gewenste resultaten opleveren.

Hoe? Ik deel 6 manieren met je om je webinar te promoten

1. Promoten via social media kanalen

Promoot je webinar via posts of video’s op meerdere van je social kanalen. Doe dit eens niet door alleen maar te zeggen “op datum X geef ik” maar leidt het in met storytelling en sluit je post vervolgens af met de call to action om je in te schrijven voor het webinar. Op die manier kun je een hele week content wijden aan de webinar zonder dat het irritant wordt.

Vergeet hierbij ook vooral niet om je Instagram Stories in te zetten.

Communiceer de URL van de inschrijfpagina in je Instagram biografie. Op Facebook kun je de header van je pagina inzetten om je webinar te promoten. Ook kun je de ‘blauwe button’ bovenaan je Facebook pagina aanpassen en hier een ‘Registreren button’ van maken met een link naar de aanmeldpagina van het webinar.  

2. Zet betaalde social ads in

Adverteer vanaf een week vooraf volle bak op Facebook en Instagram. Op Facebook kun je natuurlijk ad’s in de tijdlijn inzetten, kies op Instagram specifiek voor Instagram Stories ad’s. Dit type ad’s is perfect voor conversie-campagnes. Ad’s in de tijdlijn van Instagram zijn geschikt voor branding, maar minder wanneer het doel conversies is oftewel in dit geval aanmeldingen voor het webinar.

Denk goed na over welke doelgroepen je wil targeten en schrijf een wervende advertentietekst waarmee je jouw doelgroep prikkelt en motiveert om zich aan te melden voor het webinar.

3. Profiteer van de kracht van je nieuwsbrief

Promoot je webinar via een serie van minimaal 3 e-mails aan je je e-maillijst. Hier geldt hetzelfde op social media.  Doe dit eens niet door alleen maar te zeggen “op datum X geef ik” maar leidt het in met storytelling en sluit je post vervolgens af met de call to action om je in te schrijven voor het webinar.

Ook kun je gewoon je “reguliere” nieuwsbrief sturen en dan bijvoorbeeld gedurende de wervingsperiode van je webinar altijd verwijzen naar je webinar in de PS. onderaan de mail. Zo wordt het ook niet irritant voor de lezer die niet wil komen, die krijgt tenslotte ook nog waarde uit je nieuwsbrief. Zorg voor een algemene PS zonder concrete datum, zodat zodat je niet constant de PS hoeft aan te passen naar de juiste datum.

4. Schrijf gerelateerde blog content

Vertaal het onderwerp van jouw webinar in relevante blogcontent en sluit af met een call to action naar het webinar. Schrijf het blog op zo’n manier zodat jouw doelgroep na het lezen van het blog nog meer wil weten over dit onderwerp en zich dus zal aanmelden voor het webinar.

Na het schrijven van het blog kun je de inhoud delen via jouw social media kanalen of vertalen naar een mailing voor jouw nieuwsbrieflijst.

5. Plaats een banner onder bestaande blogs

Zorg op je website (tijdelijk) onder ieder blogartikel voor een actieblok met daarin een oproep om je aan te melden. Er zijn diverse plug-ins waarmee je dit met 1x maken direct onder al je blogartikelen laten verschijnen. Sowieso handig om dit blok altijd te vullen met de meest actuele promotie die je hebt lopen.

6. Bedankpagina’s

Als iemand op een bedankpagina binnen jouw website terecht is gekomen betekent dit dat hij/zij geïnteresseerd is in datgene wat jij aanbiedt. Deze persoon is dus al betrokken bij jouw merk. Dit biedt jouw de kans om hiervan te profiteren. Geef diegene een reden om langer op jouw website te blijven en promoot hier het webinar.

Kortom er zijn een hoop manieren om jouw webinar te promoten. Advertenties via sociale media kosten geld, maar er zijn ook een hoop manieren die jou geen geld kosten. Staar je ook vooral niet blind op een van de manieren, maar zorg ervoor dat je jouw webinar vanuit verschillende invalshoeken promoot.

Posted in

Wil jij meer leads voor jouw business?

Zonder dat je zelf aan de knoppen hoeft te draaien?

Gerelateerde berichten