blog podcasts

Zo krijg jij veel luisteraars voor je podcast

Heb jij ook je eigen podcast of het verlangen om er eentje te starten? Podcast zijn een enorme trend en voice-technologie gaat een belangrijk onderdeel worden in ons dagelijkse leven.

Een podcast maken is tof en daar kun je al je creativiteit in kwijt. Maar een podcast maken is slechts het eerste onderdeel van het proces, jij wilt ook relevante luisteraars voor je podcast.

In dit artikel lees je hoe jij ervoor zorgt dat je veel luisteraars krijgt voor je podcast.

Ranking

Als eerste is het belangrijk om te weten is hoe de iTunes ranking werkt.
Je ranking in iTunes wordt bepaald door een combinatie van:

  • Hoeveel nieuwe abonnees je hebt
  • Hoeveel minuten iedere abonnee luistert
  • Hoeveel downloads je hebt van je podcast

Hoe hoger je in de ranking van een bepaalde categorie staat, hoe meer “spontane” luisteraars je krijgt.

De eerste 8 weken

Een van de factoren die je ranking bepaalt is het aantal downloads.
In de eerste 8 weken na je launch kom je in de “Nieuw en Noemenswaardig sectie” te staan met je podcast. De kans is groot dat je hier in Nederland bovenaan in de top 20 wordt gepubliceerd als je podcast in deze 8 weken populair is en veel downloads krijgt. En dat betekent gratis publiciteit doordat je bovenaan zichtbaar bent. En dat resulteert weer in meer spontane abonnees en downloads.

Profiteer hiervan door direct goed te launchen en vol in te zetten op luisteraars en downloads. Daarna verdwijn je vaak in de iTunes krochten en zul je het werk zelf moeten doen.

Hoe hoger je in de ranking van een bepaalde categorie staat, hoe meer “spontane” luisteraars je krijgt.

Tips voor lancering van je podcast

  • Als je lanceert publiceer in 1x dan minstens 3-6 killer afleveringen. Dit is het basisfundament van je podcast. Mensen weten direct wat je te bieden hebt en je kunt ze direct “hooked” maken.
  • Check voor inspiratie voor de inhoud van deze killer podcasts je best gelezen artikelen op je website en je meest populaire posts. Je wilt direct knallen.
  • Publiceer je podcast altijd op een vaste dag, zodat er voor mensen ritme ontstaat.
  • Deze structuur gaat je ook helpen om het vol te houden. Hou je hier ook aan. Maak een harde afspraak met jezelf dat je je daaraan houdt. Consistentie gaat voor je podcast succes zorgen.
  • Wissel in lengte (bijvoorbeeld short 5 min bites vs lange afleveringen) – voor ieder rustmoment kan je doelgroep wat van je snacken.

Tips voor de promotie van je podcast

  • Roep je publiek op om zich te abonneren, de afleveringen te downloaden en een review achter te laten. Doe dit via je e-maillijst, website en social media kanalen
  • Belangrijk is dat je de hele week verwijst naar je podcast voor consistentie in je downloads, dat is belangrijker dan in 1x heel veel en dan de hele week geen downloads.
  • Geef aan het einde van je podcast heel duidelijk aan HOE mensen zich kunnen abonneren, veel mensen weten dit niet.
  • Plaats je podcast ook op je website. Richt hier een aparte webpagina voor in. En plaats hier ook een instructie bij hoe mensen zich kunnen abonneren.
  • Plaats iedere week op een vaste dag een teaser naar je nieuwe podcast op je social media. Dus op een andere dag dan je publicatie van je podcast. Open niet met “Ik heb een nieuwe podcast gepubliceerd”, who cares? Maar ga in op het onderwerp dat je in je podcast aansnijdt en voor de luisteraar oplost. Verleiden om te gaan abonneren en downloaden is hier de sleutel.
  • Doe hetzelfde met je nieuwsbrieflijst, die stuur je op een andere dag in de week een e-mail.
  • Adverteer iedere week met je podcast via social media en richt je op de mensen die al betrokken zijn bij jou en je business.
  • Verwijs in je podcast afleveringen zelf en in de bijbehorende notities regelmatig naar je eerste killer podcasts. Dit zorgt ervoor dat de luisterduur wordt verlengd en je mensen meer bij je brand betrekt. Ook zorgt dit voor meer consistente downloads en iTunes is daar gek op.
  • Vraag ook altijd in je aflevering of mensen een review willen achter laten. Optioneel kun je dit doen in ruil voor een presentje. Of dat mensen kans maken op een presentje. Of ook heel leuk om kans te maken om in je uitzending te komen.


Posted in

 

 

 

 

Wil jij een sterk systeem bouwen waarmee jij keer op keer kwalitatieve leads voor jouw business aantrekt?

Meld je dan aan voor mijn nieuwe en exclusieve Talentpool Mastermind.
Een enorme versnelling voor je business.

Gerelateerde berichten