Zo presteer jij op Instagram

Wendy Kerssens Event Juni 2018 (253)

Zo presteer jij op Instagram

Jij wilt ongetwijfeld meer volgers op Instagram.
Heb je je wel eens afgevraagd waarom je die volgers wilt?

Ik denk namelijk dat je niet puur veel volgers wilt, maar dat je vooral kwalitatieve volgers wilt. Mensen die jouw doelgroep zijn of die zich in de omgeving van jouw doelgroep begeven. Daar zit business in. Niet in @JohnNavySeals65.

Veel volgers geven je wellicht een virtuele “autoriteit” maar daar ligt dan ook gelijk de verleiding. Ga je voor kwaliteit of ga je voor de aantallen? En hoe is het met de kwaliteit van jouw volgers gesteld?

Volgers waar je wat aan hebt

Ik wil je stimuleren om te gaan voor kwaliteit. Jij wilt tenslotte meer business.
Hoe je meer volgers krijgt daar staat het internet al vol mee en daar vind je je weg ongetwijfeld al in. Ik wil je graag een kwaliteitsboost geven.

Maar ja HOE weet je nu of je volgers van kwaliteit hebt op Instagram?
Hoe weet je nu of jij het goed doet of niet?
En wat kun je eraan doen om meer volgers van kwaliteit te krijgen die zich met jou verbinden via Instagram?

Tadaaaa… IPM

UHHH wat??
IPM staat voor interactions per mille (interacties per duizend) en het is dé formule waarmee je jouw engagement score, oftewel de mate van betrokkenheid, berekent van jouw Instagram pagina.

De IPM score deelt alle interacties (reacties, likes en posts) van de afgelopen 30 dagen door de hoeveelheid posts van een pagina, gedeeld door het x aantal duizend fans van de pagina.

De formule is:
(Interacties : aantal posts) : X aantal duizend fans = IPM

Waarom is deze score zo belangrijk?

Social media en betrokkenheid gaan hand in hand. Een grote mate van betrokkenheid van jouw fans op Instagram zorgt ervoor dat Instagram weet dat een post interessant is en dit heeft als gevolg dat Instagram deze post meer gaat tonen.

En dat betekent dat jij meer mensen bereikt met een post.

In eerste instantie toont Instagram de post namelijk aan een kleine groep volgers. Vervolgens bepaalt de mate van interactie op die post of Instagram jouw post aan nog meer volgers toont.
En bouw je over de tijd een hoge betrokkenheid op dan wordt je post van scratch al aan meer mensen uitgeleverd. Dit is het welbekende “algoritme”.

Gevolgen voor je advertenties

Dit principe is ook van toepassing op je Instagram advertenties. Des te meer betrokkenheid op je Instagram advertentie bericht des te lager de advertentiekosten voor je zijn.
Hier heb je dus zelf invloed op.


Jouw IPM score in vergelijking met de markt

De ideale IPM score voor een Instagrampagina wordt algemeen gesteld op 20. De praktijk leert dat voor coaches/trainers een IPM van 20 nog best een uitdaging is.
In deze markt is een IPM van 15% al een mooi streven.

Je kunt zelf je IPM score berekenen aan de hand van onderstaande formule:

(Interacties : aantal posts) : X aantal duizend fans = IPM

Of je gebruikt er een handig online tooltje voor als Phlanx. Die rekent het voor je uit.

Realiseer je bij het interpreteren van de IPM score wel dat deze score is gebaseerd op de afgelopen 30 dagen en dus kan verschillen per maand.

6 manieren om je betrokkenheid score te verhogen

Ok nu je weet wat je betrokkenheidsscore is wil je deze natuurlijk verhogen. Hieronder 6 ideeën om de betrokkenheid van je Instagram pagina te verhogen.

1. Focus op de kwaliteit van je volgers in combinatie met interactie

  • Buitenlandse volgers maar geen buitenlandse ambities? Blokkeer ze.
  • Enge mannetjes met lege profielen? Blokkeer.
  • Vage accounts om snel meer volgers te krijgen? Blokkeer.

Klik bovenin in iemand zijn Insta account rechtsboven op de 3 puntjes en klik op blokkeren.
Het is dus niet erg dat het aantal volgers van jouw pagina door het blokkeren lager wordt, want jouw volgers worden hierdoor juist kwalitatiever.
Doet het zeer? Dat is slechts je ego ;-). Jij runt een BUSINESS.

2. Stimuleer interactie

Stel vragen of daag uit om te reageren door stelling in te nemen.

3. Reageer zelf

Geef een hartje achter een reactie EN geef een antwoord op iemand zijn reactie.

Om de engagement nog meer op te drijven kun je zelfs weer een vraag stellen in je reactie op een reactie van een volger. Engagement looping heet dat :-).

4. Killing content

Deze staat met stip op 1. De inhoud van jouw berichten bepaalt of mensen engagen met je bericht of dat zij dit niet doen. Zorg dat je mensen een reden geeft om jou te gaan volgen!

3 redenen waarom mensen dat doen: informatie, entertainment, inspiratie.
Kies of mix and match, net wat er bij jou en je business past. Des te meer jij in de huid weet te kruipen van jouw ideale klant des te hoger de engagement zal zijn.
Check in de statistieken regelmatig even je meest populaire posts. Dat geeft je richting.

5. Zorg voor een complete en duidelijke BIO

Als mensen weten wat ze op je Insta profiel kunnen verwachten dan is de kans dat er een match is tussen jou en die nieuwe volger het grootst. Zorg dat je Instagram bio duidelijk is en jouw doelgroep aanspreekt. Zet je doelgroep in de spotlight en niet jezelf.

6. Neem Instagram op in je e-mail follow-up

Bovenstaande tips zijn vooral gericht op het verhogen van de kwaliteit van je volgers en het verhogen van de interactie met je volgers en niet zo zeer gericht op het krijgen van meer volgers.

Maar als ik dan toch nog een tip mag geven voor gegarandeerd MEER kwalitatieve volgers dan raad ik je aan om in een mail follow-up gewoon eens te vragen. “ Hey..volg jij mij al op Instagram. Hier laat ik ….. en …. zien. Dit is mijn account “. Op je mailinglijst staan mensen die tenslotte al eerder hebben aangeven dat zij in jou en je business zijn geïnteresseerd.
Betrokkenheid gegarandeerd. Als zij je ook op Instagram gaan volgen creëer je een extra touchpoint met hen.

Ik hoop je met bovenstaande te prikkelen om Instagram met net wat andere ogen te bekijken en je uit te dagen om je betrokkenheid score op Instagram te verhogen.

Gerelateerde berichten